andromeda

نجوم. ستاره شناسی. نجوم آماتوری. آسمان شب. ستارگان. سیارات. منجم. صورفلکی.منطقه البروج.رصد.انجمن.علم نجوم.گروههای نجومی.مسیه.

andromeda

نجوم. ستاره شناسی. نجوم آماتوری. آسمان شب. ستارگان. سیارات. منجم. صورفلکی.منطقه البروج.رصد.انجمن.علم نجوم.گروههای نجومی.مسیه.

نجوم طالع بینی و ... ۱

مطلبی چند وقت پیش نظرم رو جلب کرد .
یکی از دوستان کتابی خوانده بود درباره طالعبینی و در مورد این مسئه یادداشتی هم برداشته بود و اون رو برای من هم خواند .
اگر راستش را بخواهید خود من هم درباره این موضوع چند کتابی خوانده ام و فکر میکنم کم کسی باشد که در این باره چیزی نخوانده و نشنیده باشد .
به هر حال تا جایی که همه دوستان میدانند در این کتابها بر اساس ماهها و اینکه در آن ماه خورشید در کدام صورت فلکی است مطالبی را عنوان کرده و از آن به عنوان طالع تمام کسانیکه که در آن ماه به دنیا آمده اند نام میبرند و میگوید که شرایط اخلاقی در این افراد به فلان صورت است و جالب اینکه اگر غیر این هم باشد باز آن را به اکثریت نسبت میدهند و در سایت هایی که به این منظور ایجاد شده مردم را سر کار میگذارند و میگویند که فرضا امروز طالع متولدین فلان ماه چنین و چنان است که این از عجایب است و عجیبتر اینکه عده ای هم آن را میخوانند و باور میکنند بدون اینکه فکر کنند که آیا واقعا تمام میلیونها نفر متولدین آن ماه دارای یک شرایط یکسانی در آن روز هستند .
نکته دیگر این است که بر چه مبنایی این حرفها را میزنند در جهانی که بیش از شش میلیارد نفر جمعیت دارد آیا واقعا به طور متوسط هر ۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ نفر دارای اخلاقی مشابه هم هستند .
در واقع میتوان گفت که چنین ادعایی کاملا مسخره و به دور از عقل است مگر میشود باور کرد که در یک روز برای یک دوازدهم مردم جهان یک اتفاق خاص میفتد یا همه این جمعیت که در بالا ذکر شد دارای یک اخلاق و روحیه یکسان هستند .
در این مورد بعدا بیشتر صحبت میشود .

آندرومدا

گویا عده ای از دوستان معنی <u><b>آندرومدا</b></u> را نمی دانند
از اینرو تصمیم گرفتم تا در باره نام وبلاگ توضیحاتی بدهم تا شاید مورد توجه قرار بگیرد و همچنین پاسخگوی سوال دوستان شود.
 <b><u>آندرومدا </u></b>(( امراة المسلسله )) یکی از تعداد کثیر صور فلکی آسمان است که نام فارسی آن زن به زنجیر بسته است.
 نکته جالب توجه این صورت فلکی در آسمان وجود شیئی با نام علمی M31 یا NGC224 است که با چشم برهنه به صورت ستاره ابر مانندی از قدر پنجم است ولی زمانی که با کمک یک تلسکوپ قوی آن رارصد کنید به زیبایی و عظمت واقعی آن پی می برید .
M31 در واقع کهکشانی شبیه کهکشان ماست و از میلیاردها ستاره تشکیل شده است  این کهکشان نزدیکترین کهکشان به ما است و دورترین شیئی است در آسمان که با چشم برهنه قابل رویت است فاصله این کهکشان از ما دو میلیون سال نوری است که فکر میکنم شما معنی آن را میدانید یعنی نوری را که ما در حال حاضر از این کهکشان میبینیم مربوط به دو میلیون سال پیش است .
در مورد رویت این کهکشان باید اضافه کنم که این کهکشان در شهر با چشم برهنه خیلی سخت و با بهترین توانایی دید به سختی قابل رویت است و این به علت آلودگی نوری و همچنین آلودگی هوای شهر میباشد.
 در واقع باید بگویم که خودم هنوز در شهر موفق به رصد این کهکشان نشده ام ولی یکی از دوستان ادعا کرده که به سختی و با دقت زیاد موفق به رویت آن شده است.
به هر حال اگر مایل به دیدن این کهکشان بودید میتوانید آن را در هوای صاف و تمیز بیرون از شهر رصد کنید. البته در صورتی که یک دوربین دو چشمی داشته باشید به مرابت بهتر است و اگر وضع شما خوب است و دسترسی به تلسکوپ دارید که اوضاع واقعا فرق میکند به خصوص اگر این تلسکوپ هشت اینچ و هشت اینچ به بالا باشد.
 به هر حال این کهکشان زیبا را شما در ساعت ۲۱ آذرماه در سمت الرس خود دارید و  زمان مناسبی برای رویت آن میباشد.
 نکته دیگر درباره این کهکشان داستان اساطیری است که در کتب گذشتگان نقل شده من هم محض آشنایی دوستان ای داستان را به صورت خیلی خلاصه نقل میکنم.
 <b><u>داستان آندرومدا از این قرار است</u></b>
 آندرومدا دختر زیبای سه فه ئوس (( قیفاووس )) و کاسیو پیه ( ذات الکرسی ) پریان دریائی را از خودخواهی بیش از اندازه اش به خشم آورد.
نپتون ، برای تنبیه وی ، او را به صخره ای در کناره دریا زنجیر کرد تا شکار اژدهایی دریائی شود که در آن هنگام ساحل دریا را عرصه تاخت و تاز خود کرده بود. درست در همان لحظه ای که اژدها به آندرومدا حمله آورده بود، پرسه ئوس ( بر ساووش ) با جادو غول را به سنگ تبدیل کرد و آندرومدا را نجات داد.
خلاصه اینهم از داستان آندرومدا در آخر باید بگویم که موضوعی که موجب انتخاب این نام لز جانب من شد مربوط به خاطره ای خاص میشود .
در واقع یکشب برای رصد با عده ای از دوستان به بیرون شهر رفتیم در آنجا بود که من توانستم برای اولین بار به وسیله تلسکوپ یکی از دوستان این کهکشان زیبا را رصد کنم .
رصد این کهکشان زیبا برای اولین بار احساس من را نسبت به نجوم تغییر داد .
<b><u> منتظر پیامهای شما هستم</u></b>

آندرومدا


این هم عکس آندرومدا این رو گذاشتم تا ببینید که این کهکشان زیبا چه شکلی دارد.

سخنی با اهل نجوم

به تازگی با چند وبلاگ درباره نجوم برخورد کرده ام که در نوع خود کارهای خوبی بودند. راستش آدم وقتی که این وبلاگها را میبینه امیدوار میشه که انگار داره تو کشور ما هم در زمینه نجوم یه اتفاقاتی میفته .
بعضی از این دوستان کار خودشون رو خوب شروع کردن منتها موردی که در این باره وجود داره این هست که اکثریت این دوستان مطالبی رو که برای درج در وبلاگ خود اتخاب کرده اند مطالبی است که در سایر سایتهای ایرانی و وبلاگهای نجوم یافت میشه و بعضی از اونها حتی دارای منابع واحدی برای مطلب خود هستند .
با این حال همین که دوستان در این باره زحمت کشیدند و کار خوبی ارائه کردند بسیار جالب توجه است بخصوص اینکه بیشتر این کارها ترجمه از متون اصلی است و این خود بسیار جالب توجه است چون با کشیدن این زحمت از سوی این دوستان کار بسیاری از علاقمندان راحت میشود منتها چه خوب بود که دوستان مطالب موجود در سایتها را مشاهده میکردند و بعد به دنبال مطالبی میرفتند که هنوز ترجمه نشده و مراجع خوبی برای علاقمندان میباشد .
به هر حال من به عنوان یک علاقمند به علم نجوم از دوستانی که در وبلاگها یا سایتها توانایی ترجمه و شرایط لازم را برای این امر دارند تقاضا مینمایم که این کار و در حقیقت این لطف بزرگ را در حق ما انجام دهند .
البته من سعی میکنم به زودی تعدادی از همین سایتها را که مراجع خوبی نیز هستند به شما معرفی کنم .

نجوم باستانی

مدتی پیش مطلبی رو خوندم که به نظرم جالب اومد مطلب درباره ارتباط تمدنهای پیشین و علم نجوم بود .
راستش تمایلی ندارم که نظری درباره این مطلب بدم ولی ارتباط موجود که در این مطلب به آن اشاره شده بسیار جالب میباشد .
من در زیر مطلب را به اختصار وارد کرده ام امیدوارم برای دوستان جالب باشد .
( نجوم یا بطور کلی بحث ستارگان در نظر انسانهای باستان دارای اهمیت بسیار و از نظر قومی و گروهی مقدس و قابل پرستش و در نظر عده ای نیز بی ارزش و بدیومن بوده است.
بطور مثال نظر مصریان باستان در مورد صور فلکی بسیار عمیق و متفکرانه می باشد در مورد ساخت اهرام ثلاثه مصر دانشمندان باستان شناس در قبل از دهه 80 تصور های گمراهانه ای داشتند اما اینک دانشمندان فرانسوی به نحوه و دلیل ساخت آن پی برده اند.صورت فلکی جبار در بین مصریان باستان بسیار مقدس بوده به حدی که ساخت اهرام دقیقاً به آن مربوط بوده و از آن پیروی شده است.
طبق کشف دانشمندان 3 هرم اصلی از 8 هرم مصر طبق 3 ستاره کمربند صورت فلکی شکارچی یا جبار ساخته شده است.این امر در ظاهر هم کاملاً مشهود است .اگر با چشم غیر مسلح نیز به این صورت فلکی نگاه کنید خواهید دید که در کمربند آن دو ستاره پرنورتردریک خط قرار دارند و ستاره سوم کم نور تر است ودر انحراف کمی از دو تای قبلی قرار گرفته است.
در ساخت اهرام مصر نیز دو هرم متعلق به فرعون و بزرگتر و هرم سوم متعلق به ملکه مصر و کمی کوچکتر می باشد که با انحراف نیز ساخته شده است.
در دیواره اهرام(هر سه هرم) سوراخهایی به عنوان دودکش و یا هواکش تعبیه شده که به اتاق قبر متصل می باشد.
دانشمندان با استفاده از دستگاههای لیزری پی بردند که این سوراخها دقیقاً مطابق با ستاره خاص آن هرم در آسمان می باشد .مطابقت 4 هرم دیگر در سایر نقاط مصر،با همین صورت فلکی (صورت فلکی جبار) نیز این امررا ثابت می کند که هواکش های هر هرم رو بسوی ستاره مخصوص آن هرم دارد! )
<b>در بالا درباره صورت فلکی جبار صحبت شد که نیاز به توضیح مشروح دارد که بعدا ذکر میشود .</b>

نجوم آماتوری ۴

قسمت چهارم :
در مطلب پیش در مورد رصد و استفاده از نقشه آسمان صحبت به میان آمد .
در اینجا قصد آن دارم تا راه استفاده از این نقشه ها را به شما بیاموزم بطور کلی باید بگویم که برای شروع یک رصد نیاز به این هست که شما یک زیرانداز مناسب را بر روی زمین پهن کنید سپس بالشی را زیر سر خود قرار دهید در اینجا شما نیاز به وسایلی دارید که به شرح زیر میباشد :
 ۱. نقشه آسمان که در مورد آن قبلا صحبت کردیم .
 ۲. یک چراغ قوه که نور قرمز تولید کند ( این چرغ قوه در بازار موجود است ولی در صورتی که تمایلی به خرید ندارید میتوانید از قرار دادن یک تکه تلق بر روی شیشه چراغ قوه استفاده کنید این تلق باید قرمز رنگ باشد ) دلیل استفاده از این نوع چراغ قوه این است که به علت تاریک بودن محل رصد شما با روشن کردن این چراغ قوه دچار ناراحتی چشم نمیشوید .
 ۳ . استفاده از یک دوربین دو چشمی در صورتی که شرایط تهیه و استفاده از آن را داشته باشید .
با داشتن سه مورد بالا شما آماده برگزاری یک شب رصدی مناسب برای خود هستید .
به غیر از موارد بالا داشتن چند دوست خوب هم به بهتر شدن شرایط برای شما کمک میکند .
حال که تمام وسایل  و شرایط لازم گفته شد بر میگردیم به طریقه استفاده از نقشه .
بطور کلی طریقه استفاده به این شرح میباشد که بر روی زیر انداز به راحتی دراز بکشید و نقشه را بالای سر روبروی صورت بگیرید در این زمان شما تصاویر نقشه را به همان صورت میبینید که در آسمان موجود میباشد به یاد داشته باشید که هیچگاه نقشه را به صورت نقشه های معمولی به صورت عادی نگیرید .
پس از ایجاد شرایط گفته شده شما میتوانید با استفاده از چراغ قوه ستارگان و صورتهای فلکی موجود در آسمان را بیابید  . من روش رصد را بعدا مفصلا شرح میدهم .

 

نجوم آماتوری ۳

قسمت سوم :
در این قسمت بحث اصلی را شروع میکنیم .
گفتیم : که پس از علاقمند شدن و دیدن آسمان وقت آن میرسد که شروع به کسب اطلاعات در این زمینه بکنید .
برای شروع شما باید رویه خود را مشخص کنید شما هم میتوانید برای شروع به کلاسهایی که به تازگی در این زمینه برگزار میشود مراجعه کنید ولی در صورتی که تمایل به این کار ندارید میتوانید با استفاده از کتابهای موجود در بازار به این کار بپردازید .
من کتاب <b>ستاره شناسی برای همه</b> را به شما بیشنهاد میکنم این کتاب برای شروع این علم بسیار مفید است و در صورتی که شما در زمینه نجوم تمایل به کار زیاد نداشته باشید‌ میتوان گفت که کافی هم هست .
به هر حال در مورد این کتاب باید بگویم که نوشته <b>روبین اسکاگل </b>است و ترجمه آن از آقای <b>علی خطیر </b>میباشد و کار انتشارات <b>سازمان جغرافیایی ارتش </b>است .
شما در فصول مختلف این کتاب با مسائلی از قبیل مفاهیم کاربردی در مورد اجرام آسمانی و چگونگی تعیین موقعیت آنها در فصول مختلف سال و معرفی ابزار آلات مورد نیاز برای رصد آسمان  و همچنین مطالبی در مورد مواد تشکیل دهنده منظومه شمسی و روشهای مرسوم در رصد آسمان آشنا میشوید باید گفت که این کتاب برای شروع مرجع مناسبی میباشد .
من به دوستان بیشنهاد میکنم که در زمانی که مشغول به مطالعه کتابهای مختلف در زمینه نجوم هستند کار دیگری نیز انجام دهند و آن تهیه یک نقشه آسمان است که در آن عکس صورتهای فلکی موجود در آسمان آمده و میتواند راهنمای خوبی برای یافتن اجرام آسمانی باشد در این نقشه حتی مشخص شده که در هر ماه شما در بالای سر خود چه صورتهای فلکی ای دارید شما با تهیه این نقشه گام دیگری در این را برداشته اید .
پس از تهیه این نقشه سعی کنید که به طور معمول حداقل ماهی یکبار هم که شده برای خود یک برنامه رصد بگذارید و در این برنامه ها با استفاده از این نقشه کار را برای یک رصد واقعی شروع کنید .
استفاده از این نقشه ها کار آسانی است و در قسمت بعد روش استفاده را به شما میگویم شما فعلا شروع به مطالعه بکنید .
<u><b>منتظر پیام شما هستم</b></u>