andromeda

نجوم. ستاره شناسی. نجوم آماتوری. آسمان شب. ستارگان. سیارات. منجم. صورفلکی.منطقه البروج.رصد.انجمن.علم نجوم.گروههای نجومی.مسیه.

andromeda

نجوم. ستاره شناسی. نجوم آماتوری. آسمان شب. ستارگان. سیارات. منجم. صورفلکی.منطقه البروج.رصد.انجمن.علم نجوم.گروههای نجومی.مسیه.

گزارش هشتمین و نهمین روز سفر

مسافران ایرانی کسوف در حالی دو روز گذشته را در کشتی یخ شکن سپری کردند که علاقه مسافران به آگاهی از شرایط کشورمان افزایش یافته و جو صمیمی و دلپذیری بر کشتی حاکم است .
در حالیکه با نزدیک شدن به جزیره کروز تعداد بیشتری از انواع پرندگان دریایی همچون انواع مرخ های دریایی و مرغ طوفان به دیدار مسافران کشتی می آیند درون کشتی سخنرانیهای عمومی و ارتباطات وسیعی که بین مسافران ایجاد شده است جذابیت اصلی سفر به شمار می آید.سخنرانیهای عمومی در سالن کنفرانس کشتی برگزار می شود و تقریبا همه مسافران در این سمینارهای روزانه شرکت می کنند. عصر روز شنبه سخنرانی عمومی توسط یک زمین شناس در خصوص ویژگیهای زمین شناسی قطب بیان شد و دیروز نیز سخنرانی ویژه آشنایی با جزیره کروز برگزار شد ضمن اینکه دیروز یک کارگاه آشنایی با قوانین بازدید از جزایر میان اقیانوس و آشنایی با روشهای ایمنی برگزار شد و این اضافه بر سخنرانیهایی است که فرد اسپناک و پارکینسون برگزار می کنند سخنرانی این افراد با توجه به عمق دانش آنها و توانایی خاص آنها جاذبه ای بی نظیر برای علاقمندان است و همه مشتاقانه زمان ارایه سخنرانی آنها را از طریق بولتنهای روزانه کشتی به دست می اورند.
محیط دوستانه ای بین مسافران کشتی اعم از خدمه ، جهانگردان و دانشمندا برقرار شده است و همکاریهای گسترده ای در حال شکل گیری است . فرد اسپناک کاملا با دوستان ما به ویژه حمید خداشناس صمیمی شده و هرشب با پسته ایرانی مورد پذیرایی قرار می گیرد اگرچه تا الان تقریبا همه کشتی طعم پسته ایران را تجربه کرده اند. شنبه شب مسافران ایرانی شام خود را به همراه مدیر شرکت کوارک اکسپدیشن صرف کردند. او که به همراه همسرش و برای گذراندن تعطیلات به این سفر آمده است در واقع تا پایان دوره قرار دادش صاحب کشتی محسوب می شود و تا کنون بارها به چنین سفرهایی رفته است اما او نیز همچون دیگر خدمه کشتی به یاد نمی اورد هیچگاه در سفری اینچنین شرکت کرده باشد که تمامی مسافران تا این حد با هم برخوردی دوستانه داشته باشند. به گفته وی هرجا را که نگاه می کنی افرادی از کشورهای مختلف در حال صحبت با یکدیگر و اطلاع از داسته های هم در موضوعات مختلفند . البته به نظر می رسد همسفر ژاپنی کشتی از این قانون مستثنی است و علاقه ویژه ای برای صحبت با تلفن ماهواره ای ویژه اش دارد و بیشتر اوقات تنها با این ابزار بسیار ویژه اش حرف می زند تا با دیگر مسافران.
مدیر کوارک همانند اکثر مسافران کشتی خواستارکسب اطلاعات بیشتر درباره ایران است . او که از قبل با ایران آشنا بوده است با علاقه خاصی هر مطلبی را که راجع به ایران باشد را پیگیری می کند. جالب است که اغلب مسافران دیدگاه بسیار مثبتی از کشورمان در ذهنشان نقش بسته است. شاید بتوان گفت کشتی یخ شکن کاپیتان خلبنیکوف به محلی برای انجام آن چیزی تبدیل شده است که گفتگوی تمدنها می نامیمش . ۱۰۳ مسافر از بیش از ۲۰ کشور جهان در محیطی دوستانه و بر عرشه کشتی که تا کیلومترها در اطراف آنها را فقط آبهای عمیق فرا گرفته است به گفتگو و آشنایی با هم و فرهنگهای مختلف مشغولند و این اتفاق درمحلی می افتد که به هیچ محدوده جغرافیای سیاسی متعلق نیست.اینجا همه از جهانگرد و دانشمند و خدمه در سطحی یکسان قرار دارند و این از زیبایهی ویژه این سفر است.انواع مختلفی از همکاریها نیز انجام می شود بسایری از مسافران که سیستمهای ارتباطی آنها دچار مشکل شده است با استفاده از سیستم ماهواره ای اینمارست گروه ایرانی ارتباط برقرار می کنند و روز گذشته همسفر هلندی ما که یک هواشناس است با کمک سیستم ماهواره ای ما نقشه ای از وضعیت امواج اقیانوس به دست آورد و آن را در اختیار کاپیتان قرار داد و با توجه به آن کاپیتان نیز مسیر کشتی را اصلاح کرد تا سفر در آبهایی که تلاطم اندکی دارند ادامه پیدا کند. کشتی هم اکنون مسیرش را به سمت شرق تغییر داده و با سرعت به سوی جنوب شرق حرکت می کند و همین امر باعث میشود تا اختلاف ساعت مسافران با گرینویچ ب هسرعت تغییر کنند . در حال حضر این اختلاف اعت با تهران به نیم ساعت رسیده اما بسیار سریع تغییر خواهد کرد. هوای اقیانوس نیز به شدت متغیر است و به سرعت تغییر می کند . ابری بودن هوا باعث شد تا مسافران نتوانند در بامداد روز یکشنبه ماه گرفتگی را رصد کنند اگرچه اگر هوا صاف هم می بود انها فقط می توانستند این گرفت را به صورت جزیی مشاهده کنند چراکه در زمان گرفت کامل ماه در افق کشتی غروب کرده بود.
این سفر از جهات مختلف رکورد شکن است و یک نمونه ان حجم ابزارهای تکنولوژیک همراه مسافران است که شاید در تاریخ سفرهای اکتشافی بی سابقه بوده است . بیش از سه برابر تعداد مسافران دوربین فیلم برداری و عکس برداری . ۵ دستگاه تلفن ماهوا ره ای ایریدیوم ، ۲ دستگاه اینمارست یک عدد اینمارست متعلق به کشتی ۱ ماهواره ژاپنی که حتی در عرضهای جنوبی قابل استفاده است چندین دستگاه ارتباطی ساخت دانشگاه ژنو که برای آزمایش به این سفر اورده شده اند. تعداد زیادی کامپیوتر و ... تنها گوشه ای از امکانات همراه مسافران در این سفر است که ۱۰۳ مسافر کشتی به همراه دارند . این مسافران با احتساب خدمه روسی و آشپز اتریشی از ۲۰ کشور به این سفر اماده اند و سهم کشورهای مختلف بنابر آخرین آمار اینگونه است.31 نفر از آمریکا، ۱۳ نفر از سوییس، ۹ نفر از استرالیا، ۵ نفر از فرانسه، ۱ نفر از کاناد، ۲۴ نفر از انگلستان، ۱ نفر افریقای جنوبی، ۳ نفر از آلمان، ۲ نفر از ایران، ۳ نفر از ایتالیا، ۲ نفر از اندونزی، ۱ نفر ازژاپن ۲ نفر از سوئد، ۱ نفر از هلند و ۱ نفر از هنگ کنگ .
اما بامداد امروز دوشنبه کشتی کاپیتان خلبنیکوف در سواحل جزیره کروز لنگر انداخت این جزیره که در عرض منفی ۵۰ درجه قراردارد دقیقا در مرز آبهای سرد قطبی و آبهای اقیانوس هند واقع شده و در واقع ورودی و دروازه ورود به آبهای جنوبگان به حساب می آید. قرار گرفتن جزیره در این نقطه جذاب باعث شده است تا جایگاه ویژه و منحصر به فردی از لحاظ محیط زیست پیدا کند. ۴۰ گونه مختلف از پرندگان ، ۴ نوع پنگوئن و فوکهای بزرگی موسوم به فیل فوک را در خود جای داده است. موجودات دوست داشتنی و زیبایی که وزن هریک از آنها به حدود ۴ تن می رسد. یکی از جذابترین صحنه هایی که هم اکنون در مقابل چشمان مسافران این کشتی قرار دارد و شاید حسادت بسیاری را برانگیزد دیدار با شاه پنگوئنها است. این پنگوئنها که بسیار بزرگ تر از گونه های معمول پنگوئنها هستند این جزیره را به عنوان پایگاه اصلی زندگی خود انتخاب کرده اند بیش از ۵۰۰۰۰۰ شاه پنگوئن در این جزیره زندگی می کنند که بیش از نیمی از کل جمعیت این گون نادر در کل جهان است. مطمئنا دیدار با این پرندگان بزرگ و با شکوه بسیار هیجان انگیز خواهد بود و خستگی احتمالی این چند روز سفر دریایی را از تن مسافران به در خواهد کرد. در این جزیره که در آن ارتفاعاتی تا حد ۹۰۰ متر نیز به چشم می خورد یک ایستگاه پژوهشی فرانسوی نیز موجود است که در آن به بررسی زندگی شاه پنگوئنها پرداخته می شود و امروز مورد بازدید مسافران قرار خواهد گرفت.
مسافران امشب به کشتی باز می گردند تا بامداد فردا حرکت خود را به سوی جنوب و از میان آبهای جنوبگان آغاز کنند کم کم سرمای هوا خود را نشان می دهد و با ورود به آبهای جنوبی به زودی یخهای شناور به استقبال مسافران خواهند امد.
برای آشنایی شما با همراهان این کسوف در این صفحه گالری ویژه ای را قرار دادیم و سعی می کنیم به محض دریافت اخباری از گروه ان را در اختیار شما قرار دهیم.
منبع خبر: NOJUM NEWS EXCLUSIVE



این تصویر کریس دوست هنگ کنگی آقای خداشناس است



یوچی ایچیکاوا از سایت لایو یونیورس از ژاپن



اسپناک در حال سخنرانی



رئیس کوارک اکسپدیشن



مستند ساز فرانسوی



اتاق هدایت کشتی



جان پارکینسون و همسرش



همسر فرد اسپناک



گفتگو با پارکینسون




روز پنجم و ششم


خب اینبار برای اینکه راحت باشید خبر رو مستقیما وارد کردم امیدوارم براتون جالب باشه به هر حال این کاریه که میتونم انجام بدم امیدوارم مورد قبول باشه.
----------------------------------------------------------------------------

گروه مسافران ایرانی قطب جنوب در حالی پنجمین وششمین روز سفر دریایی و هیجان انگیز خود را پشت سر گذاشته اند که با توجه به فعالیتهای گسترده ای که در کشتی کاپیتان خلبنیکوف انجام داد ه اند مورد توجه مسافران کشتی قرار گرفته اند.
 
بابک در کنار مسافران کسوف 
کشتی کاپیتان خلبنیکوف از بامداد روز گذشته مسیر خود را که تا کنون تنها به سوی جنوب بود تغییر داده و هم اکنون به سوی جنوب شرقی و در میانه آبهای اقیانوس هند در حال حرکت است . مسافران این یخ شکن غول پیکر فردا (یکشنبه) برای اولین بار پس از پنج روز پا بر خشکی خواهند نهاد . کشتی کاپیتان خلبنیکوف فردا در سواحل جزیره ای دور افتاده لنگر خواهد انداخت. این جزیر تنها در میان اقیانوس به یاد داستان معروف رابینسون کروزو به جزیره کروز معروف بوده و از حیات وحشی منحصر به فرد و خاص خود برخوردار است که فردا مسافران کشتی از آن بازدید خواهند دشت اما پیش از آن و تا ساعهاتی دیگر مسافران این کشتی شاهد پدیده زیباتری خواهند بود. اگر مشکل خاصی پیش نیاید و کشتی با سرعت از پیش تععین شده و در جهت مشخص خود به حرکتش ادامه دهد مسافران خواهند توانست از ساعات اولیه بامداد فردا شاهد گرفت کامل ماه بر فراز اقیانوس هند باشند. چنانچه دوستان ما بتوانند این ماه گرفتگی را رصد و از آن تصویر برداری کنند بلافاصله پس ار دریافت تصاویر آنها را برای شما پخش خواهیم نمود.
اما روز پنج شنبه در اتاق سمینارهای کشتی دکتر پارکینسوتن سخنرانی اصلی را بر عهده داشت و در خصوص کسوف و اساطیر مربوط به آن برای حاضران سخنرانی کرد. داستانها و باورهای عامیانه و اساطر به عنوان کهن ترین لایه های تاریخ بشری یادگارهای باارزشی از طرز تفکر پیشینیان ما در اختیار پژوهشگران قرار می دهند.بررسی تطبیقی اساطیر نواحی مختلف جهان در خصوص یک پدیده واحد مانند کسوف یا هر پدیده طبیعی دیگر یکی از راههای دست یابی به گنجینه دانش گذشتگان است.
 
حمید خداشناس در کنار دکتر اسپناک 
پس از پایان سخنرانی دکتر پارکینسون بابک امین تفرشی نسخه ای از ویژه نامه کسوف نجوم را به وی نشان داده که در آن مقاله ای نیز به قلم خود وی در خصوص اساطیر مربوط به گرفت و البته به زبان فارسی به چشم می خورد.دکتر پارکینسون که از دیدن این ویژه نامه کسوف و دیدن انتشار آن در ایران هیجان زده شده بود به مطالعه بخشهای انگلیسی این ویژه نامه پرداخت.
سخنران روز بعد دکتر فرد اسپناک سرشناس ترین پژوهشگر گرفتهای خورشیدی در سراسر جهان بود. وی در خصوص ماه گرفتگی بامدادروز یکشنبه به ایراد سخنرانی پرداخت و پس از آن به بیان و تفسیر جذابیتای آسمان نیمکره جنوبی پرداخت. گذشته از شفقهای قطبی که البته مسافران کشتی کاپیتان خلبنیکوف هنوز شانس رصد آنها را نداشته اند، بسیاری از جذابیتهای آسمان شب را تنها می توان در نیمکره جنوبی رصد کرد شکوه ابرهای ماژلانی و تلالو خیره کننده راه کهکشان تنها جلوه هایی از زیباییهای این آسمن زیباست به همین دلیل است که در اولین فرصت پس از پایان سخنرانی دکتر اسپناک که هم اینک به یکی از صمیمانه ترین دوستان گروه سایه تبدیل شده است و پس از آنکه سایر مسافران به کابین های خود بازگشتند بابک امین تفرشی و اولیور استاینگر سویسی که حساب تعدادگرفتهای کامل خورشیدی که تا کنون رصد کرده دستش خارج شده است. به عرشه کشتی رفتند. با ورود به عرضهای جنوبی تر فرصت رصد آسمان شب نیز کاهش خواهدیافت و در همین شرلیط نیز خورشید از ساعت ۵ بامداد طلوع می کند و نور روز تا اندکی قبل از نیمه شب آسمان را روشن می کند. بنابراین برای استفاده از زیباییهای آسمان شب باید قبل از آنکه روز تمام نشدنی جنوبی آغاز شود اقدام کرد.
 
نمایی از آسمان جنوبی بر فراز اقیانوس هند 
بابک حضور خود را در عرشه را اینگونه توصیف می کند. "در اولین روزی که هوا صاف شده بود و حرکت ما بر روی آبهای عمیق اقیانوس هند با حداکثر سرعت ممکن کشتی یعنی ۱۴ گره دریایی که تقزیبا معادل ۲۷ کیلومتر بر ساعت انجام می شود. غیر از من و اولیور هیچ کس روی عرشه نیست ساعاتی پیش خورشید در آبهای عمیق اقیانوس غروب کرد و دقایقی بعد زهره با درخششی خیره کننده برفراز آبها نمایان شد. بازتاب نور این سیاره در آب منظره ای بدیع را خلق کرده بود کم کم تاریکی آسمان را در بر گرفت. در محیطی کاملا تاریک ماه به نور افشانی بر اقیانوس پرداخت صدای امواجی که با بدنه کشتی برخورد می کرد و نسیم دریا که با صورت ما برخورد می کرد احساس بسیار هیجان انگیزی در ما به وجو آورده است. پس از تاریکی آسمان صورت جبار به صورت واژگون بر فراز افق شرقی دیده می شد اندکی بالاتر شباهنگ شکوه خود را به نمایش می گذاشت بالاتر از آن سهیل به نورافشانی در آسمان می پرداخت. صورت فلکی صلیب جنوبی تا ساعاتی بعد طلوع خواهد کرد و راهنمای ما برای سفر به کهکشانهای اقماری راه شیری یعنی ابرهای ماژلانی است" رصد بابک و اولیور تا ساعتی قبل از طلوع ادامه پیدا کرد.
 
کشتی کاپیتان خلبنیکوف سینه دریا را با حداکثر سرعت می شکافد 
اما روز جمعه و شنبه فرصت مناسبی برای آشنایی بیشتر با مسافران کشتی بود به ویژه که گروه ایرانی در این بین محبوبیت ویژه ای پیدا کرده است . اطلاعات عمومی جامعی که بابک در خصوص تاریخ و جاذبه های طبیعی ایران دارد در کنار دانش عمیق او از نجوم موجب جلب توجه مسافران کشتی شده است به ویژه که تعداد زیادی از ۱۰۳ مسافر کشتی را جهانگردهای حرفه ای تشکیل می دهند.از جمله آنها می توان به پیرمرد ۷۰ ساله آلمانی اشاره کرد که به تنهایی سفر می کند و تا کنون از ۱۳۰ کشور جهان بازدید کرده است . همسفر دیگر دوستان ما در کشتی جهانگرد آمریکایی است که از ۱۲۰ کشور جهان بازدید کرده است و به هر جایی که می رسد تصاویر پانارامای ۳۶۰ درجه ای را با کمک دوربین ویژه ای که به همراه دارد تهیه می کند و قرار است در این سفر نیز یک پانارامای کامل را هنگام گرفت خورشید تهیه کند. اما مسافران ایرانی کشتی کاپیتان خلبنیکوف به دلیل دیگری نیز مورد توجه قرار گرفته اند عصر روز گذشته گروههای مختلف سعی می کردند تا با کمک ابزارهای ارتباطی مختلفی که همراه داشتندد ارتباط ماهواره ای برقرار کنند و از بین تمام این گروهها که سعی می کردند با کمک آنتن شبکه ماهواره ای ایریدیوم و یا اینمارست ارتباط برقرار کنند تنها گروه ایرانی بود که توانست به شیوه ای ابداعی ارتباط اینترنتی برقرار کند. حمید خداشناس که تجربه زیادی در نرمشهای ویژه و ورزشهای رزمی دارد سعی می کرد انتن را در جهات مختلف و در نقاط گوناگون عرشه ثابت نگاه دارد و در عین حال آن را از باد شدیدی که در عرشه می وزید محافظت کند بابک هم ارتباط تلفنی و اینترنتی را با تهران برقرار کرد.
خبرهای مرتبط
کابین شماره هفتصد و بیست
گزارش اختصاصی نجوم از چهارمین و پنجمین روز سفر مسافران کسوف بیشتر بخوانید
گزارش اختصاصی نجوم از سومین روز سفر مسافران سایه
برگزاری شب نجومی و دیدار با حیات وحش آفریقا در راه جنوبگان  بیشتر بخوانید
گزارش اختصاصی از دومین روز سفر مسافران قاره سفید
گفتگوی تلفنی با مسافران کسوف در بندر الیزابت بیشتر بخوانید
0 گروه در روزهای اتی بیشتر به سراغ حیات وحش اقیانوس خواهد رفت در میانه دریا گونه های مختلفی از مرغان دریایی و مرغ طوفان زندگی می کنند این پرندگان تمام عمر خود را بر سطح دریا سپری می کنند و تنها برای تخم گذاری و جفت یابی با هزاران کیلومتر پرواز خود را به جزایر تنهای میانه اقیانوس یا سواحل آفریقای جنوبی و یا قطب می رسانند.
نکته دیگر ضرب دیدگی دست بابک بود که به خاطر حمل بارهای زیاد گروه به وجود امده بود و باعث شد تا بابک با دستی بانداژ شده در عرشه به فعالیت بپردازد. خوشبختانه این مساله جدی نبوده و اکنون وی احساس ناراحتی چندانی نمی کند.
به محض دریافت اطلاعات بیشتر شما را در جریان اخبار خواهیم گذاشت.
منبع خبر:



جان پارکینسون و فرد اسپناک سرشناس ترین مسافران کشتی



طرح کشتی کاپیتان خلبنیکوف



کشتی آماده ترک بندر گاه است

درود بر شما

واقعا که جای تحسین داره دو تا منجم ایرانی در را قطب در توقفی که در افریقای جنوبی داشتند پس از گشتی در طبیعت و لذت بردن از محیط طبیعی بعد از غروب آفتاب برای توریستهای خارجی و مردم بومی محل برنامه شب رصدی اجرا کردن .
این برنامه رو در شب سوم رصد انجام دادن واقعا که منجم اهل یعنی این .
البته من گزارش کامل رو اینجا نیاوردم ولی اگه دوست دارید بخونید اینجا رو کلیک کنید.
فکرش رو بکنید سفر با یک کشتی به این بزرگی اون هم با اون همه منجم و خبرنگار واقعا که این دو عزیز باید قدر شرایط رو بدونن که البته فکر کنم خوب هم میدونن .
در حال حاضر گروه ایرانی در کابین شماره هفتصد و بیست اقامت دارن و از این کابین که جزء کابینهای فوقانی کشتی هست دریا رو نظاره میکنن.
 راستش در روز چهارم و پنجم سفر این دو عزیز در کشتی بزرگ یخ شکن روزهای رویایی رو تجربه کردن اولین نکته این که همسایه اونها در این سفر در کابین بغلی دکتر فرد اسپناک هست که به همراه همسرشون برای دیدن این گرفت به قطب میرن .
البته دوستان ما هم فرصت رو غنیمت دونستن و خیلی سریع دست به کار شدن و صحبتهایی رو با ایشون کردن .
به غیر از این ستاره شناس معروف افراد دیگری هم هستند که گروه ایرانی با اونها ارتباط برقرار کردن .
البته اتفاقات جذاب دیگه ای هم رخ داده که اگه تمایل به خوندنشون دارین یه سر به اینجا بزنین تا به مشروح گزارش دست پیدا کنین .
در ضمن سایت گروه سایه هم دارای اطلاعات مفیدی در این زمینه است .
این سایت اختصاصی گروه سایه میباشد.




بابک امین تفرشی (نویسنده و ویراستار ماهنامه نجوم و مدیر سایت نجوم؛ راست) و حمید خداشناس (چپ) مسافران قطب جنوبند.



                         مصاحبه بابک امین تفرشی با دکتر فرد اسپناک

گزارش


مثلث تابستانی و نوار راه شیری در میان آن در آسمان تاریک کویر یزد در منطقه خرنق. ۳۰ دقیقه نوردهی با فیلم ۴۰۰ و موتور ردیاب و فیلتر محو کننده. ستاره های پرنور سمت راست (نسرطایر)، پایین چپ (ردف) و بالا چپ (نسر واقع) مثلث تابستانی را می سازند. - عکس از: بابک امین تفرشی

هفته گذشته برای من هفته خاصی بود البته فکر کنم شما هم خبر دارید که چه اتفاقاتی افتاد .
هفته گذشته در روز پنجشنبه همایش کسوف در قطب جنوب بود منهم رفتم البته عده کسانی که به این برنامه اومده بودن خیلی زیاد نبود در واقع اگه بگم کم بود توصیف بهتری است .
 فکر میکنم این به خاطر نبود تبلیغات کافی و گسترده برای این برنامه بود .
به هر حال برنامه با این جمع محدود شروع شد .
در ابتدا فیلمی از سفر قبلی این گروه به زیمباوه پخش شد و صحنه های گرفت خورشید رو در اونجا نشون دادند بعد هم آقای کردبچه رئیس گروه سایه نطقی را برای معرفی گروه ایراد کردند و مطالبی درباره سایت گروه و فعالیتها ایراد شد پس از اون هم با معرفی آقای خداشناس ایشان به پشت تریبون آمدند و در مورد این سفر توضیحات مختصری دادند و در آخر پس از آقای خداشناس و با معرفی از طرف آقای کردبچه آقای امین تفرشی به عنوان نفر دوم این گروه دو نفره خود را معرفی کرد و توضیحاتی را در مورد این سفر و شرایط آن بیان کرد و همچنین توضیحاتی در مورد شرایط قطب جنوب و خورشید گرفتگی بیان کرد .
گزارش آقای امین تفرشی مفصل و کامل بود .
همچنین مطرح شد که گزارشهای این گروه به صورت زنده در سایت گروه پخش خواهد شد .
در آخر هم نوجوانی که الان اسمش درست یادم نیست و مطالعات و مقاله ای در زمینه گرفت خورشید داشت پشت تریبون آمد و مطالبی را مطرح کرد .
در مورد برنامه باید گفت که اسپانسر مالی این برنامه یک شرکت کره ای است که من ترجیحا نام آن را نمی برم .
در آخر جلسه هم قرار شد که جلسه پرسش و پاسخ گذاشته شود که من به خاطر کمبود وقت دیگر در جلسه نماندم .
اما فردای آنروز یعنی روز جمعه ۲ آبان باز همانطور که اطلاع دارید قراربود نمایشگاهی از عکسهای آقایان امین تفرشی - زاکاریان و آقای صفاریان پور با عنوان آرام و ژرف برگزار شود که من هم به خاطر اشتیاقی که به این امر داشتم و همچنین چون در نمایشگاه قبلی موفق به دیدن کارها نشده بودم برای دیدن نمایشگاه در روز افتتاح آن به آنجا رفتم نمایشگاه دارای فضای محدودی بود و این فضای محدود واقعا گنجایش این تعداد بازدید کننده را نداشت .
نمایشگاه دارای کارهای زیبا و جذابی بود ولی به نظر من با توجه به توجه به تصاویر و تعاریفی که از نمایشگاه قبلی دیده و شنیده بودم  چندان قویتر نبود اما نکته جالب در این نمایشگاه پخش اسلایدهای این سه هنرمند و منجم عزیز بود که واقعا نقطه قوت نمایشگاه محسوب میشد .
با توجه به اینکه تمام مدت زمان پخش اسلاید را سر پا بودم ولی با اینحال از دیدن کارها سیر نمی شدم البته باید بگویم که عکسهای خوبی گرفتم ولی متاسفانه از آنجایی که شانس همیشه با من یار است اسکنرم خراب شد و نتونستم عکسها رو برای قرار دادن تو وبلاگ آماده کنم .

درخش جبار از ایوان خانه ای روستایی در روستای گازرخان الموت. واید ۲۴ میلیمتر، یک دقیقه نوردهی. - عکس از: اشین زاکاریان

اما نکته ای دیگه درباره نمایشگاه گروههای نجومی و اشخاص حاضر در مراسم افتتاحیه بودند .
در این نمایشگاه به غیر از خود هنرمندان آقای پژمان نوروزی و پوریا ناظمی حضور داشتند همینطور تعدادی از بچه های باسا رو هم دیدم و آقای مصطفی امام دوست همیشه حاضر ما در این مراسم بودند که با تعدادی از دوستانشان از گروه صدرا حضور داشتند .
از یک گروه نجومی تازه تاسیس هم چند نفر حضور داشتند که آشنایی چندانی با آنها نداشتم .
بقیه بازدید کنندگان رو هم که نمیشناختم به هر حال این گزارش این دو روز خاص بود امیدوارم کم و کسرش رو ببخشید در ضمن سعی میکنم مطالب مربوط به همایش کسوف در قطب جنوب رو بزودی تایپ و در وبلاگ قراربدم.
 پس تا بعد

هلال ماه و سیاره مشتری در آسمان شامگاهی امامزاده ای در شمال قزوین. ۲ ساعت نوردهی با فیلم فوجی ۱۰۰ و واید ۳۵ میلیمتر. خط پهن، ماه و خط پرنور دیگر مشتری است. - عکس از: سیاوش صفاریان پور

برساوش و خوشه دوتایی بر فراز پل تاریخی منطقه خرنق یزد. - عکس از: بابک امین تفرشی

شکوه راه شیری در دجاجه در آسمان تاریک کویر یزد در منطقه خرنق. ۳۰ دقیقه نوردهی با فیلم ۴۰۰ و موتور ردیاب و فیلتر محو کننده. - عکس از: بابک امین تفرشی