andromeda

نجوم. ستاره شناسی. نجوم آماتوری. آسمان شب. ستارگان. سیارات. منجم. صورفلکی.منطقه البروج.رصد.انجمن.علم نجوم.گروههای نجومی.مسیه.

andromeda

نجوم. ستاره شناسی. نجوم آماتوری. آسمان شب. ستارگان. سیارات. منجم. صورفلکی.منطقه البروج.رصد.انجمن.علم نجوم.گروههای نجومی.مسیه.

اینو بخونید

این متن رو که می بینید در و دل یکی از دوستان منجم هست که واقعیتش حرف دل خود من هم هست برای همین تصمیم گرفتم که این مطلب رو اینجا بذارم تا شما هم اون رو بخونید با تشکر از دوستان در بلاگ علامه فرزانه به خاطر این متن :
گلایه های یک منجم آماتور
نکته: در زمانی که این مقاله نوشته شده مجله نجوم تنها مجله ی تخصصی نجوم در خاور میانه بوده است اما اکنون ظاهرا در کشور عمان هم یک مجله نجوم چاپ می شود .

نجوم (Astronomy) ، وقتی این کلمه را می شنوید یاد چه چیزی می افتید ؟ آسمان شب ، صور فلکی ، Big Bang ، رصدخانه ها ، رادیو تلسکوپ ها ، دانشمندان اسلامی و اروپایی ، سحابی ها و کهکشان ها و یا ... . خوب البته شما که خواننده ی یک بلاگ نجومی هستید ممکن است چیز های زیادی بدانید ام به نظر شما یک فرد عادی از نجوم چه می داند ؟ آیا تا به حال به یک سایت نجومی سر زده است ؟ آیا تا به حال یک مجله ی نجومی خوانده است ؟ آیا مطالب نجومی روزنامه های مختلف را می خواند ؟ به نظر شما چند نفر صور فلکی آسمان را می شناسند ؟ برای چند نفر بارش شهابی ، مقارنه ماه و زهره ، گذر عطارد یا لکه های خورشید جذاب است ؟ چرا علاقه به نجوم اینقدر کم است ؟ اگر شما به یک نفر بگویید من از مقارنه ی ماه و مشتری عکس گرفته ام و توضیح بدهید که در این مقارنه چه اتفاقی رخ می دهد فکر می کند که شما دیوانه اید که از این اتفاق لذت می برید . یا وقتی بگویید من می خواهم در آینده رشته ی نجوم را در دانشگاه ادامه بدهم هیچ کس با شما موافق نخواهد بود و همه می گویند : این رشته آینده ندارد . آخرش می خوای چهی کاره بشی ؟ فوقش می شی یه معلم یا یه استاد دانشگاه با چندر غاز حقوق . و ...

همه ی مردم انیشتین را می شناسند و می دانند فرمول معروف او E=mc^2 است ، می دانند او یک فیزیک دان یا یک فرد بسیار با هوش بوده است اما هیچ کس نمی داند نسبیت انیشتین و یا فرمول او چه معنی میدهد ؟ ( شاید حتی بعضی از منجمان آماتور هم ندانند ) . وقتی در تلویزیون کشور ما می گویند که : انیشتین بعد از اعلام این نظریه که زمین به دور خود می گردد مورد تمسخر قرار گرفت ... دیگر چه انتظاری از مردم عادی می رود ؟ به نظر شما چند نفر می دانند خورشیدی  که هر روز، روز آنها را آغاز می کند و با غروب خود آن را به پایان می رساند چگونه این طور روشن است ؟ و یا دارای لکه های بسیار تاریکی است ؟ اگر بدانند که لکه های خورشید بر آنتن دهی موبایل آنها تاثیر می گذارد مسلما اهمیت این گونه رخداد های نجومی ( که برای جذاب بودن آنها منجمان را مسخره می کنند ) درک خواهیم کرد . چرا باید در موسسات دولتی و رصدخانه هایمان تلسکوپ های خوب وقوی را در انبار نگه داریم ولی حتی مردم ندانند تلسکوپ به چه درد می خورد . شاید اگر شما هم با یک تلسکوپ 4.5 اینچ صاایران کار کرده باشید و یا قیمت آن را بدانید و مثلا آن را با یک تلسکوپ 6 اینچ مقایسه کرده باشید باید بتوانید که بچه های فرزانگان وعلامه حلی چه می کشند وقتی سمپاد ( سازمان ملی پرورش استعداد های درخشان ) یک تلسکوپ 12 اینچ داشته باشد و هیچ کدام از آنها حتی آن را ندیده باشند و فقط وصف آن را شنیده باشند . شاید اگر به باشگاه نجوم که 4 شنبه آ خر هر ماه در محل دانشکده فیزیک دانشگاه تهران سر بزنید ، فکر می کنید که نجوم این همه علا قه مند فقط در تهران دارد که به این مکان می آیند حالا چه قدر در خانه ها و در شهرستانها هستند ولی اکثرا می دانید که کسانی که به باشگاه نجوم می آیند حتی یک ذره هم به نجوم علاقه ندارند و حتما میدانید برای چه کاری آنجا می آیند اگر کسی هم نمی داند بداند که باشگاه یک مکان برای تازه شدن دیدار دوستان چه  پسر و چه دختر است البته عده ای اعتقاد دارند که برای جلسه های گروه خود جای دیگر را سراغ ندارند چرا که هنوز هضم این قضیه که ممکن است روابط بین جنس مخالف روابطی سالم باشد غیر ممکن است همه فقط می بینند که آقای فلانی با خانم فلانی رابطه دارد حال اینکه هدف از این رابطه چیست ظاهرا اصلا مهم نیست . پس بعضی از گروه ها مجبورند جلسات خود را در باشگاه برگزار کنند .

اگر شما با افراد عادی یک بار به رصد عمومی بروید از جهل و نادانی آنها اعصاب شما خرد می شود وقتی با سوال هایی مثل دیالوگ زیر مواجه شوید واقعا باید به حال نجوم گریست :

 شما می توانید با تلسکوپ سطح ستاره ها را ببنید ؟

نه

 با تلسکوپ به این بزرگی سطح ستاره ها را نمیشه دید ؟

نه ستاره ها خیلی دورند به همین دلیل نمی توان آنها را بزرگ کرد.

یعنی از مریخ و مشتری هم دور ترند ؟ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 چرا مردم ما سیاستمداران حرفه ای و اقتصاد دانان حرفه ای هستند اما کوچکترین اطلاعی از آسمان بالای سرشان ندارند .وقتی در اخبار یک خبر از کامپیوتر یا اقتصاد با اشتباه لفظی بیان شود سریع صدای همه در می آید که آی گوینده ها چه قدر بی سوادند . اما و قتی مثلا در اخبار اعلام می شود بارش پر سیاوشی در 20 مرداد اتفاق می افتد مسئله ای نیست . ویا وقتی در صفحه اول روزنامه ی همشهری (آمار نشان دهنده ی این است که این روزنامه پرفروش ترین روزنامه ی ایران است .) می نویسند که امشب مشتری را در آسمان با چشم غیر مسلح ببنید هیچ کس چیزی نمی گوید و مردم می گویند حتما قبلا نمی شده که حالا میشه دید.شاید مقصر خود افراد داخل مجموعه باشند ، شاید خود من یا شما افرادی انحصار طلب هستیم که فکر می کنیم اطلاعات ما به عنوان یک امتساز یا برتری ما بر دیگران تلقی شود و فکر میکنیم اگر آن را به دبگران فرا دهیم این امتیاز را از دست داده ایم شاید هم دنیای خصوصی خود را از دست داده ایم و باعث شده ایم رقیبانی به صحنه وارد شوند شاید می ترسیم اگر بقیه به طور مثال برای ماراتن مسیه تلاش کنند توان رقابت با آنها را نداشته باشیم .

اما بهتر است بدانید که انحصاری کردن علوم که در چند سال قبل رایج بوده به شکست انجامیده و وقتی به صورت عمومی ترویج یافته دچادر تحولات و پیشرفت هایی شده است . اگر واقعا به این علم علاقه مندیم باید ترویج آنرا بر علایق شخصی خود ترجیح دهیم شاید به نظر شما هم تحصیل در رشته ی نجوم فقط در امریکا وروسیه که سازمان فضایی دارند قابل تصور است پس باید آنها بیش از همه نجوم را انحصاری کنند اما می بینیم که آنها برای علاقه مند کردن کودکان چه کارها که نمی کنند بریای نمونه می توانیدبه پایگاه اینترنتی NASA Kids  سری بزنید .

ما که همیشه خود را با کشور های خاورمیانه مقایسه می کنیم می دانیم که ما در سطح این کشور ها نیستیم ولی باز می گوییم ما بزرگترین بیمارستان یا کارخانه ی خودرو سازی خاور میانه را داریم که این کار بزرگی نیست . و قتی می گوییم که ما دارای تنها مجله ی تخصصی نجوم در خاور میانه هستیم همه می دانیم که از عرب های این منطقه نمی توان انتظار مجله ی نجوم داشت .

 نویسنده : وحید پورسعید

 

سلام

سلام به همه دوستان .
من دارم میرم برای رصد مریخ راستش تا چند دقیقه دیگه راه می افتم .
امشب رو میخوام لذت ببرم امیدوارم همتون بتونین از این شب خاص استفاده کنید و اون رو به عنوان یک شب به یاد موندنی برای همیشه حفظ کنید .
به هر حال ما که داریم میریم من باید بگم که این اتفاق تا ۲۶۰۰۰ سال دیگه تکرار نمیشه پس فرصت رو از دست ندید .
خدا میدونه آیا دفعه بعد فرصت میکنیم این اتفاق رو ببینیم
امشب رو وقت دارید با آرزوی یک شب خوب برای همتون
خداحافظ .