andromeda

نجوم. ستاره شناسی. نجوم آماتوری. آسمان شب. ستارگان. سیارات. منجم. صورفلکی.منطقه البروج.رصد.انجمن.علم نجوم.گروههای نجومی.مسیه.

andromeda

نجوم. ستاره شناسی. نجوم آماتوری. آسمان شب. ستارگان. سیارات. منجم. صورفلکی.منطقه البروج.رصد.انجمن.علم نجوم.گروههای نجومی.مسیه.

ساخت وسیله ای برای مشخص کردن زمان نوردهی در عکاسی نجومی

طرحی است برای علاقمندان عکاسی نجوم که علاقمندان به این رشته میتوانند با درست  کردن آن کار خود را بسیار آسان کنند .
من برای اینکه دوستان از این طرح آگاه شوند مطلبی مربوط به ساخت این وسیله را عینا نقل میکنم .
این مطلب نوشته آقای شاهین جعفر زاده از شاخه آماتوری انجمن نجوم است . 







مراحل ساخت وسیله :

1- بر روی هر سه تصویر دایره ای شکل زیر که در سه اندازه کوچک، متوسط و بزرگ می باشند، کلیک کرده و سپس آنها را در کامپیوتر خود ذخیره کنید.

 

2- تصاویر ذخیره شده را در همان اندازه اصلیشان، پرینت نمائید.

3- با استفاده از قیچی و یا کاتر، قسمت دایروی را از بقیه کاغذ جدا کنید.

4- هر یک از قسمت های دایروی جدا شده را به طور جداگانه بر روی یک مقوا با همان اندازه و شکل، بچسبانید.

5- دو قسمت هاشور خورده در تصاویر کوچک و متوسط را با استفاده از کاتر و یا یک چاقوی تیز، درآورید.

6- با استفاده از یک سوزن، وسط این سه تصویر را سوراخ نمائید.

7- این سه تصویر را به گونه ای بر روی هم قرار دهید، که به ترتیب، تصویر بزرگتر در زیر، تصویر متوسط در وسط و تصویر کوچکتر در رو قرار بگیرند.

8- با استفاده از یک نگهدارنده این سه تصویر را از مرکزشان به صورت یک لولا، به هم متصل کنید. در صورت نداشتن نگهدارنده، از یک سوزن ته گرد استفاده کرده و در پشت کارتها، سوزن را با یک جسم کوچک پلاستیکی  محکم کنید. توجه داشته باشید که این سه کارت باید بتوانند بر روی هم، حول مرکزشان، بچرخند.

9- وسیله محاسبه گر شما، آماده است.

 

راهنمای استفاده از وسیله :

 1- موضوع مورد نظر را که به سه دسته : ماه ، سیارات و عکاسی در روز ، تقسیم شده است، از صفحه دوار وسطی (اندازه متوسط) انتخاب کنید.

2- سپس صفحه دوار وسطی را طوری بچرخانید که در مقابل حالت مورد نظر از موضوع انتخابی که در صفحه دوار زیرین (اندازه بزرگ) مشخص شده، قرار گیرد.

3- حال، با ثابت نگه داشتن صفحات دوار بزرگ و متوسط، صفحه دوار رو (اندازه کوچک) را طوری بچرخانید تا از شکاف موجود در این صفحه، حساسیت فیلمتان را انتخاب نمائید.

4- در این حالت، میزان گشودگی دیافراگم  در صفحه دوار کوچک، در مقابل مدت زمان نوردهی (سرعت باز و بسته شدن دیافراگم) متناظر آن در صفحه دوار متوسط،برای عکس گرفتن از جسم مورد نظر، قرار دارد.

 

مثال :  فرض کنید می خواهیم با فیلم حساسیت 100 ، از ماه در حالت فازی تربیع ، عکس بگیریم. بنابراین :

ابتدا از صفحه دوار وسطی، ماه را انتخاب و با چرخاندن این صفحه، نوشته "ماه" را در مقابل " تربیع " در صفحه دوار بزرگ، قرار می دهیم.

سپس بدون حرکت دو صفحه زیرین، صفحه دوار کوچک را طوری می چرخانیم که از شکاف موجود در آن، عدد 100 که نشان دهنده حساسیت فیلم می باشد، نمایان گردد.

حال، اعدادی که از صفحات کوچک و متوسط در مقابل هم قرار گرفته اند، نشان دهنده میزان گشودگی دیافراگم  و مدت زمان لازم برای باز نگاه داشتن دیافراگم دوربین را نشان می دهند که در اینجا، میزان گشودگی 8  در مقابل سرعت 60/1  ثانیه و یا میزان گشودگی 64 در مقابل سرعت 1 ثانیه و به همین ترتیب بقیه موارد قرار دارند.

 

تذکر :

- محاسبات فوق در حالات میانگین می باشد، زیرا :

1- میزان نور سیارات به خاطر تغییر فاز و تغییر فاصله از زمین و خورشید، کمی تغییر می کند.

2- میزان جذب نور اجرام سماوی در جو زمین، به ارتفاع این اجرام بستگی دارد و هر چه جرم سماوی به افق نزدیکتر باشد، نور از جو ضخیم تری باید عبور کند. بنابراین میزان نور یک جسم در ارتفاع های مختلف کمی متفاوت است.

3- نوع (مارک) فیلم های مختلف عکاسی، با توجه به مواد بکار رفته در ساخت آنها، در میزان نوردهی مؤثر است و می تواند آن را در حدود 1 ثانیه تغییر دهد.

4- در مورد فیلم های اسلاید، میزان نوردهی بسیار حساس تر و دقیق تر باید تعیین شود.

بنابراین :

محاسبات با این وسیله به شما کمک خواهد کرد که تا حد زیادی بتوانید حدود مدت زمان لازم برای باز نگاه داشتن دیافراگم دوربین و همچنین تعیین میزان گشودگی دیافراگم را در هنگام عکاسی از بعضی اجرام مختلف آسمانی با میزان روشنایی های متفاوت ، در روشنایی های مختلف آسمان و با حساسیت های متفاوت فیلم عکاسی، بدست آورید.

میزان بسیار دقیق این مقادیر، به تجربه شما نسبت به موارد ذکر شده در قسمت تذکر فوق، بستگی دارد که با داشتن این حدود راهنما، سریعتر، قابل دسترسی خواهد بود.

 

 

...

خواستم قبل از شروع دوباره نوشتنم یک چیزی به شما هدیه بدهم


عکس صورت فلکی قو نوردهی ۵۰ دقیقه لنز نرمال فیلم ۴۰۰ عکس از صبا

سلام

پس از مدتها و بعد از عمل بعضی از به ظاهر انسانها دوباره شرایط عادی شد و ما برگشتیم این اتفاق را به همه دوستانم تبریک میگویم .

نجوم طالع بینی و ... ۳

بیایید مسئله را به گونه دیگر بررسی کنیم .
شما یک خواننده کتاب طالع بینی هستید در مورد خواندن این کتاب مسئله ای که وجود دارد این است که شما به احتمال زیاد به این کتاب اعتقاد دارید و یا به قولی مسائلی اینچنین را دوست دارید .
خوب پس قدم اول برداشته شده نکته دیگر این است که بنیان این کتابها بر روی بعضی از کتابهای طالع بینی قدیمی است که البته روش استفاده خاصی دارند ولی در اینجا به همین صورت که میبینید مورد استفاده واقع میشود هر نویسنده به طور معمول از کتابهای سریهای قبل استفاده میکند و یا از همان کتابهای قدیمی که ذکر شد و سعی میکند در زمان انتشار کتاب مطالب را با زمان حال تطبیق دهد این است که شما اگر کتابی از این دست مربوط به پنجاه سال پیش را بخوانید میبینید که مطالب به حال و هوای آن زمان نوشته شده و کتابی که به تازگی چاپ شده با زمان حال تنظیم شده که البته این شاید یکی از نقاط قوت این کتابها باشد .
برمیگردیم به مسئله خودمان شما که به این کتابها و موارد اینچنینی اعتقاد دارید یا حداقل ته دلتان تمایلی به آنها دارید این کتاب را در دست میگیرید و شروع به مطالعه آن میکنید اگر این کتاب نوشته طالع بینی باشد که آن را برای ازدواج تنظیم کرده پس از خواندن آن احساس خوبی به شما دست میدهد و میگویید که همه این مطالب عین واقعیت است .
چرا؟
خب دلیل روشن است در این کتابها از آنجایی که سعی میشود حجم تعریف از شما بالا باشد برای اینکه حس تعادل شما و یا حس حقیقتجویی شما را بر هم نزند سعی میکند در مورد مشکلات اخلاقی ماه شما هم صحبت کند البته این کار را به طور معمول در لفافه و با احتیاط انجام میدهند مگر اینکه نویسنده مورد نظر با متولدین آن ماه مشکل داشته باشد و بخواهد این حس را در کار خود وارد کند بگذریم شما حس خوبی پیدا میکنید چرا که از شما خیلی تعریف شده شما بر اساس اعتمادی که پیدا کرده اید تمام موارد را باور میکنیدحتی اگر در مورد شما صدق نکند .
با یک مثال مسئله را باز میکنم فرض کنیم در این کتاب شما را با صفاتی مثل شجاع راستگو امین رازدار مهربان و... معرفی کند چه کسی به خود اجازه میدهد که چنین عناوینی را رد کند مگر چیزی از این بهتر میشود که کسی از شما تعریف کند خیلی ها که این کتابها را میخوانند وقتی این صفات را در خود نمیبینند سعی میکنند شبیه به آن شوند و یا خود را مثل آن موارد ذکر شده نشان دهند .
حال نکته دیگری را میگویم اگر شما در ابتدا فکر میکردید که متولد ماه دیگری هستید و این کتاب را میخواندید به به آن مطمئن میشدید و بعد متوجه ماه واقعی تولد خود میشدید حس مکنید با اینکه حس عجیبی دارید ولی انگار ماه جدیدی را هم که میخوانید شبیه به مورد قبلی بود و اینجا است که فکر مکنید چرا دو ماه متفاوت بجر در مواردی دارای شباهتی است که به نوعی هر دوی آنها با شما سازگار است بله درست است درست فهمیدید اگر شما تمام ماههای موجود در کتاب را بخوانید به جز مواردی سایر موارد شبیه به هم است که البته آن موارد متفاوت با کمی توجه  در بیشتر موارد حتی در مورد ماه تولد نوشته شده شما هم با شما انطباق ندارد .
امیدوارم تا به اینجا متوجه منظورم شده باشید .
بر میگردیم به اول صحبتمان شما که این طالع بینی مربوط به ازدواج را شروع به خواندن کردید البته با شروع از ماه خودتان میروید و ماه طرف مورد نظر خود را پیدا مکنید و آن را میخوانید و از آنجایی که به طرف مقابل خود حس خاصی دارید تمام تعاریف موجود را باور کرده و نکات منفی کمرنگ ذکر شده را هم کمرنگتر کرده و نادیده میگیرید و به این صورت تصویری از طرف مقابل خود در ذهن ایجاد میکنید و از این به بعد با طرف مقابلتان به همان صورت رفتار میکنید که خوانده اید من کاری به نتیجه مورد بحث ندارم چون واقعا نا معلوم است ولی چیزی که برای من روشن است این است که به طور معمول نتیجه خوبی ندارد چون پس از مدتی برای شما روشن میشود که انسانها دارای اخلاق و روحیه ای پیچیده تر از آنی هستند که بشود با چند صفحه کتاب طالع بینی آن را شناخت .
نمیدانم متوجه منظورم شدید یا نه در نوشتن این گونه کتابها همه چیز بر مدار احساس میگردد چون شما با تحریک احساسات این کتابها را باور میکنید و بر اساس همین حس  بوجود آمده آن را در درون خود شکل میدهید و باور میکنید و حتی اگر در این زمینه ضربه هم بخورید توجه نمیکنید چرا که این مسائل را باور دارید و این اتفاق را به حساب استسناء میگذارید .
در این زمینه مثالی میزنم یک نفر که خیلی به این کتابها اعتقاد داشت ماه تولد من را پرسید و من هم ماه اشتباهی را به او گفتم او در جواب به من گفت که خیلی شبیه به این ماه هستم و خودش تقریبا حدس میزده که متولد آن ماه باشم در صورتیکه من متولد آن ماه نبودم و او اشتباه کرده بود .
البته مواردی هم بوده که ما تولدم من یا دوستانم را به درستی ذکر کرده باشند که البته موارد با اطمینان بالای آنها زیاد نبوده .
در مطلب بعدی موارد جدیدی را در مورد طالع بینی ذکر میکنم پس فعلا خداحافظ

نجوم طالع بینی و ... ۲

مدتی هم هست که عده ای از این سایتها برای این گونه اطلاعات کاسبی خوبی راه انداخته اند به این شکل که شما وارد این سایتها میشوید و بعد تاریخ روز و ماه و سال تولد خود را وارد میکنید بعد از انجام این مراحل بنا به در خواست شما مبنی بر ابنکه بر اساس مشخصاتی که داده اید چه اطلاعاتی در مورد طالع خود میخواهید  مبلغی خواسته میشود که باید به وسیله کارت اعتباری پرداخت کنید  .
پس از این مرحله اطلاعات لازم را دریافت میکنید .
این واقعا از عجایب است شاید تا سالها پیش هیچ کس فکر نمیکرد که روزی بتوان از طریق اینترنت به این شکل پول در آورد .
نکته ای که در اینجا مطرح شد به این معنی نیست که من وجود نیروهای کیهانی و یا مسئله متافیزیک را قبول ندارم  مشکل اینجاست که این مسئله که در واقع چیز کم اهمیتی هم نیست تبدیل به کاسبی خوبی برای عده ای شده و خیلی ها هم از سر کنجکاوی و یا مسائل دیگر به این گونه سایتها رونق داده اند به گونه ای که تعداد بازدید کنندگان بعضی از این سایتها باورکردنی نیست و در واقع خیلی ها هم هستند که اگر روز خود را با این سایتها شروع نکنند آن روز شب نمیشود .
جدا از سایتهای طالع بینی کتابهای زیادی نیز در این زمینه منتشر شده  .
تا همین چند سال پیش تعداد این کتابها چندان زیاد نبود اما در  سالهای اخیر کتابهای زیادی در این زمینه منتشر شده است گویی که هر انتشاراتی که مشکل مالی پیدا میکند یکی ازاین کتابها را با تیراژ بالا منتشر میکند تا به این شکل مسائل مالی خود را حل کند .
در واقع این حس کنجکاوی و زود باوری مردم است که پول فراوانی را برای عده ای فراهم آورده .
شما روی بعضی از این کتابها با عناوینی مثل اخترشناس بزرگ و یا بزرگترین طالع بین جهان روبرو میشوید این کتابها با درج مسائلی مانند : ازدواج ماهها با هم و یا شرایط پولی و اقتصادی ماههای مختلف تمایل به خرید را در افراد افزایش میدهد .
از نکاتی که در این کتابها حائز اهمیت است این است که نویسنده کتاب تمام اخلاقیات و اینکه افراد متولد یک ماه چگونه فکر میکنند و یا در فلان شرایط چگونه عمل میکنند و یا اینکه به ریزترین صفات اخلاقی در شخص اشاره میکنند .
حال چگونه دست به چین کاری میزنند جای سوال دارد و وای به زمانی که کسی بر طبق این اضهارات دست به برخورد با دیگران بزند و به خیال خود با آشنایی با ماه فرد با آن شخص برخورد کند یا همسر آینده خود را انتخاب کند که قطعا دچار شکست میشود و یا دچار تعجب زیادی از مسائل غیر قابل بیشبینی میشود چون همانطور که هر آدم عاقلی میداند در شکل گیری اخلاق و روحیات اشخاص نکات بسیاری دخالت دارند که شاید زمان تولد شخص یک جزئی از آن باشد .
من خودم دوقلوهایی را سراغ دارم که اخلاق و روحیات متفاوتی با هم دارند وقتی ما این تنوع را در مورد دو قلوها داریم چطور میتوانیم بگوییم که خیل عظیمی از متولدین فلان ماه دارای این خصوصیات اخلاقی هستند و یا به این گونه فکر میکنند .
مسئله دیگر این است که در کتابهای مختلف طالع بینی می بینید که هر نویسنده یا به اصطلاح طالع بین در مورد متولدین ماه خاصی سنگ تمام میگذارد و از آن تا میتواند تعریف میکند و یا اینکه ماه دیگری را به شدت میکوبد و از آن بد میگوید که این مسئله در کتابهای مختلف متغییر است .