andromeda

نجوم. ستاره شناسی. نجوم آماتوری. آسمان شب. ستارگان. سیارات. منجم. صورفلکی.منطقه البروج.رصد.انجمن.علم نجوم.گروههای نجومی.مسیه.

andromeda

نجوم. ستاره شناسی. نجوم آماتوری. آسمان شب. ستارگان. سیارات. منجم. صورفلکی.منطقه البروج.رصد.انجمن.علم نجوم.گروههای نجومی.مسیه.

پانزدهمین سالگرد پرتاب تلسکوپ هابل

آژانس فضایی آمریکا، ناسا، با انتشار دو عکس خارق العاده از دو منظره حیرت انگیز کیهانی، پانزده سال فعالیت نجومی با تلسکوپ فضایی هابل را جشن گرفته است.

سحاب عقابی شکل، عکس از هابل
عکس های تازه توانایی های خارق العاده هابل را به نمایش می گذارد

عکس های هابل از سحابی موسوم به عقاب (ام 16) و کهکشان گردابی (ام 51) درحالی منتشر می شود که آینده این تلسکوپ همچنان در وضعیتی مبهم قرار دارد.

تلسکوپ فضایی هابل از زمان قرار گرفتن در مدار زمین در سال 1990 بر تخت سلطنت عالم نجوم تکیه زده است.

این تلسکوپ بیش از 700 هزار عکس از سیارات، ستاره ها، کهکشان ها و اجرامی در عمیق ترین کرانه های فضا را به زمین ارسال کرده است.

البته نخستین عکس های این تلسکوپ از وضوح کامل برخوردار نبود، چرا که تجهیزات نوری اولیه (آینه های) تلسکوپ با مشخصات نادرست ساخته شده بود.

اما نصب تجهیزات تصحیح کننده نوری در سال 1993 و انجام دو ماموریت دیگر برای تعمیر و سرویس آن توسط فضانوردان، موقعیت آن را به عنوان محبوب ترین تلسکوپ اخترشناسان تضمین کرده است.

عکس هایی که روز دوشنبه منتشر شد قابلیت های هابل را به بهترین وجه به نمایش می گذارد.

کهکشان گردابی، عکس هابل
بازوهای این کهکشان زادگاه ستارگان تازه است

اما ادامه بقای هابل به ماموریت های تازه فضایی برای تعمیر و نوسازی آن بستگی دارد.

مقام های ناسا در پی حادثه انهدام شاتل کلمبیا در سال 2003 گفتند که نمی توانند ایمنی فضانوردان را تضمین کنند و به همین دلیل برنامه های آتی برای سرویس هابل را منحل کردند.

این سازمان همچنین گفته است که ترتیب دادن یک ماموریت روبوتیک (خودکار و بدون حضور فضانوردان) برای تعمیر هابل، بیش از حد پرهزینه خواهد بود.

اما مایکل گریفین، رئیس جدید ناسا، که اوایل ماه جاری به این مقام رسید قول داده است آن تصمیم را بار دیگر مورد بررسی قرار دهد.

اگر دانشمندان بر آرزوی خود برای نصب تجهیزات و فن آوری های جدید برای بهبود حتی بیشتر عملکرد هابل جامه عمل پوشند، این تسلکوپ خواهد توانست برای سال های سال سرمنشاء پیشرفت های تازه نجومی باشد.

نظرات 1 + ارسال نظر
فرزانه یکشنبه 13 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 02:02 ب.ظ

عکساش خیلی قشنگ بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد