andromeda

نجوم. ستاره شناسی. نجوم آماتوری. آسمان شب. ستارگان. سیارات. منجم. صورفلکی.منطقه البروج.رصد.انجمن.علم نجوم.گروههای نجومی.مسیه.

andromeda

نجوم. ستاره شناسی. نجوم آماتوری. آسمان شب. ستارگان. سیارات. منجم. صورفلکی.منطقه البروج.رصد.انجمن.علم نجوم.گروههای نجومی.مسیه.

ساخت وسیله ای برای مشخص کردن زمان نوردهی در عکاسی نجومی

طرحی است برای علاقمندان عکاسی نجوم که علاقمندان به این رشته میتوانند با درست  کردن آن کار خود را بسیار آسان کنند .
من برای اینکه دوستان از این طرح آگاه شوند مطلبی مربوط به ساخت این وسیله را عینا نقل میکنم .
این مطلب نوشته آقای شاهین جعفر زاده از شاخه آماتوری انجمن نجوم است . 







مراحل ساخت وسیله :

1- بر روی هر سه تصویر دایره ای شکل زیر که در سه اندازه کوچک، متوسط و بزرگ می باشند، کلیک کرده و سپس آنها را در کامپیوتر خود ذخیره کنید.

 

2- تصاویر ذخیره شده را در همان اندازه اصلیشان، پرینت نمائید.

3- با استفاده از قیچی و یا کاتر، قسمت دایروی را از بقیه کاغذ جدا کنید.

4- هر یک از قسمت های دایروی جدا شده را به طور جداگانه بر روی یک مقوا با همان اندازه و شکل، بچسبانید.

5- دو قسمت هاشور خورده در تصاویر کوچک و متوسط را با استفاده از کاتر و یا یک چاقوی تیز، درآورید.

6- با استفاده از یک سوزن، وسط این سه تصویر را سوراخ نمائید.

7- این سه تصویر را به گونه ای بر روی هم قرار دهید، که به ترتیب، تصویر بزرگتر در زیر، تصویر متوسط در وسط و تصویر کوچکتر در رو قرار بگیرند.

8- با استفاده از یک نگهدارنده این سه تصویر را از مرکزشان به صورت یک لولا، به هم متصل کنید. در صورت نداشتن نگهدارنده، از یک سوزن ته گرد استفاده کرده و در پشت کارتها، سوزن را با یک جسم کوچک پلاستیکی  محکم کنید. توجه داشته باشید که این سه کارت باید بتوانند بر روی هم، حول مرکزشان، بچرخند.

9- وسیله محاسبه گر شما، آماده است.

 

راهنمای استفاده از وسیله :

 1- موضوع مورد نظر را که به سه دسته : ماه ، سیارات و عکاسی در روز ، تقسیم شده است، از صفحه دوار وسطی (اندازه متوسط) انتخاب کنید.

2- سپس صفحه دوار وسطی را طوری بچرخانید که در مقابل حالت مورد نظر از موضوع انتخابی که در صفحه دوار زیرین (اندازه بزرگ) مشخص شده، قرار گیرد.

3- حال، با ثابت نگه داشتن صفحات دوار بزرگ و متوسط، صفحه دوار رو (اندازه کوچک) را طوری بچرخانید تا از شکاف موجود در این صفحه، حساسیت فیلمتان را انتخاب نمائید.

4- در این حالت، میزان گشودگی دیافراگم  در صفحه دوار کوچک، در مقابل مدت زمان نوردهی (سرعت باز و بسته شدن دیافراگم) متناظر آن در صفحه دوار متوسط،برای عکس گرفتن از جسم مورد نظر، قرار دارد.

 

مثال :  فرض کنید می خواهیم با فیلم حساسیت 100 ، از ماه در حالت فازی تربیع ، عکس بگیریم. بنابراین :

ابتدا از صفحه دوار وسطی، ماه را انتخاب و با چرخاندن این صفحه، نوشته "ماه" را در مقابل " تربیع " در صفحه دوار بزرگ، قرار می دهیم.

سپس بدون حرکت دو صفحه زیرین، صفحه دوار کوچک را طوری می چرخانیم که از شکاف موجود در آن، عدد 100 که نشان دهنده حساسیت فیلم می باشد، نمایان گردد.

حال، اعدادی که از صفحات کوچک و متوسط در مقابل هم قرار گرفته اند، نشان دهنده میزان گشودگی دیافراگم  و مدت زمان لازم برای باز نگاه داشتن دیافراگم دوربین را نشان می دهند که در اینجا، میزان گشودگی 8  در مقابل سرعت 60/1  ثانیه و یا میزان گشودگی 64 در مقابل سرعت 1 ثانیه و به همین ترتیب بقیه موارد قرار دارند.

 

تذکر :

- محاسبات فوق در حالات میانگین می باشد، زیرا :

1- میزان نور سیارات به خاطر تغییر فاز و تغییر فاصله از زمین و خورشید، کمی تغییر می کند.

2- میزان جذب نور اجرام سماوی در جو زمین، به ارتفاع این اجرام بستگی دارد و هر چه جرم سماوی به افق نزدیکتر باشد، نور از جو ضخیم تری باید عبور کند. بنابراین میزان نور یک جسم در ارتفاع های مختلف کمی متفاوت است.

3- نوع (مارک) فیلم های مختلف عکاسی، با توجه به مواد بکار رفته در ساخت آنها، در میزان نوردهی مؤثر است و می تواند آن را در حدود 1 ثانیه تغییر دهد.

4- در مورد فیلم های اسلاید، میزان نوردهی بسیار حساس تر و دقیق تر باید تعیین شود.

بنابراین :

محاسبات با این وسیله به شما کمک خواهد کرد که تا حد زیادی بتوانید حدود مدت زمان لازم برای باز نگاه داشتن دیافراگم دوربین و همچنین تعیین میزان گشودگی دیافراگم را در هنگام عکاسی از بعضی اجرام مختلف آسمانی با میزان روشنایی های متفاوت ، در روشنایی های مختلف آسمان و با حساسیت های متفاوت فیلم عکاسی، بدست آورید.

میزان بسیار دقیق این مقادیر، به تجربه شما نسبت به موارد ذکر شده در قسمت تذکر فوق، بستگی دارد که با داشتن این حدود راهنما، سریعتر، قابل دسترسی خواهد بود.

 

 

نظرات 2 + ارسال نظر
پرشن لرن شنبه 3 خرداد‌ماه سال 1382 ساعت 12:57 ب.ظ http://www.persianlearn.com

با عرض سلام. چنانچه مایل به راه اندازی یک کلاس در همین زمینه تخصصی وبلاگتون (نجوم و یا ....) در سایت پرشن لرن هستید با ما به ایمیل info@persianlearn.com تماس بگیرید.

علامه ی فرزانه دوشنبه 5 خرداد‌ماه سال 1382 ساعت 05:28 ب.ظ http://allameyefarzane.persianblog.com

خوشحال میشم اگه مارو لینک کنی ما هم تو رو میلینکیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد