andromeda

نجوم. ستاره شناسی. نجوم آماتوری. آسمان شب. ستارگان. سیارات. منجم. صورفلکی.منطقه البروج.رصد.انجمن.علم نجوم.گروههای نجومی.مسیه.

andromeda

نجوم. ستاره شناسی. نجوم آماتوری. آسمان شب. ستارگان. سیارات. منجم. صورفلکی.منطقه البروج.رصد.انجمن.علم نجوم.گروههای نجومی.مسیه.

تصاویر و داده های تازه 'هویگنز' از تایتان

دانشمندان اولین نتایج داده های کاوشگر فضایی هویگنز، پس از فرود بر تایتان، بزرگترین قمر کیوان، را به همراه یکرشته از تصاویر جدید از سطح این قمر منتشر کرده اند.

این دانشمندان همچنین صداهای ضبط شده توسط هویگنز به هنگام ورودش به جو تایتان را پخش کردند.

تصاویر رنگی از تایتان نشان می دهند که سطح این قمر برنگ نارنجی روشن است و در سطح تایتان تکه های بزرگی که احتمالا از یخ تشکیل شده وجود دارد.

یکی از دانشمندان درباره نتایج داده های کاوشگر فضایی هویگنز، از سطح تایتان می گوید که در آنجا تپه ها و مناطقی وجود دارد که مانند صخره است.

به گفته این محقق به نظر می رسد که در روی برخی از تپه ها، کانال و یا چاهکهایی وجود دارد که البته این بدان معنا نیست که آنها اکنون درون خود مایعی دارند اما مسلما قبلا آنجا نوعی مایع وجود داشته است.

وی می گوید احتمال دارد که اتان و یا متان به صورت باران بر روی این تپه ها می باریده و بعد به پایین جاری می شده است.

تصویری تخیلی از کاوشگر فضایی هویگنز، بر روی سطح کیوان
هویگنز اطلاعات را برای سفینه مادر، کاسینی، که در مدار کیوان می ‌گردد مخابره می‌ کند تا این امواج را مجددا به سوی زمین ارسال کند

داده‌ هایی که توسط هویگنز گردآوری می ‌شود می ‌تواند اطلاعات دقیقی را درباره شرایط شیمیایی و آب و هوایی این سیاره فراهم کند.

دانشمندان عقیده دارند شرایط شیمیایی سیاره تایتان، که آکنده از مولکول‌ های نیتروژن، متان و سایر مواد ارگانیک (کربنی) است، به شرایط زمین در چهار میلیارد و 600 میلیون سال پیش شباهت دارد.

بنابراین، مطالعه این شرایط می ‌تواند به دانشمندان شناخت بیشتری از آن دسته واکنش ‌های شیمیایی بدهد که زمینه را برای پیدایش حیات روی کره زمین آماده کردند.

پیشتر و بدنبال فرود این کاوشگر بر سطح این قمر کیوان ژان ژاک دوردین، مدیر کل آژانس فضایی اروپا، که بسیار هیجان زده بود، گفت: "ما نخستین بازدیدکنندگان تایتان هستیم."

روز جمعه (14 ژانویه) پایگاه زمینی آژانس فضایی اروپا، با ارسال امواجی از سوی این سفینه، از فرود موفقیت آمیز آن باخبر شد.

تلسکوپ رادیویی عظیم "گرین بنک" در ویرجینیای غربی، امواج حامل این اطلاعات را ردیابی کرد که نشانه ‌ای بر فعال بودن و سلامت این فضاپیما است.

این دورترین نقطه در منظومه شمسی است که بشر موفق به فرود آوردن یک سفینه فضایی بر آن می شود.

تحقیقات علمی فضاپیمای هویگنز درباره این دنیای اسرارآمیز و ناشناخته می ‌تواند نشانه ‌هایی درباره چگونگی آغاز حیات بر روی زمین به دست بدهد.

هویگنز اطلاعات را برای سفینه مادر، کاسینی، که در مدار کیوان می ‌گردد مخابره می‌ کند تا این امواج را مجددا به سوی زمین ارسال کند.

پروفسور دیوید ساوت وود، مدیر بخش علمی آژانس فضایی اروپا گفت: "ما امروز کاری را انجام می ‌دهیم که برای قرن‌ ها باقی خواهد ماند. آنچه اهمیت دارد، اسم من نیست بلکه کاری است که انجام می ‌دهیم."

او گفت: "اگر کریستف کلمب تصمیم نگرفته بود که از اقیانوس اطلس بگذرد و اگر گفته بود که این سفر دو ماه طول خواهد کشید، ملکه ایزابلا پول هنگفتی را صرفه جویی می ‌کرد. شما ناگزیر هستید که ریسک کنید وگرنه اگر جسارتی نباشد، دستاوردی هم نخواهد بود."

فضاپیمای کاسینی که در ژوئیه 2004 به سیاره کیوان رسید، در طول هفت سال گذشته سفینه هویگنز را در مسافتی بیش از هزار میلیارد کیلومتر در فضا حمل می کرد.

نظرات 1 + ارسال نظر
نيوشای سخن سه‌شنبه 29 دی‌ماه سال 1383 ساعت 02:58 ب.ظ http://niushasokhan.blogsky.com

درود خدمت شما
مطالب بسيار آموزنده ای درج فرموده بودين. اميدوارم که پيروز و موفق باشين.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد