andromeda

نجوم. ستاره شناسی. نجوم آماتوری. آسمان شب. ستارگان. سیارات. منجم. صورفلکی.منطقه البروج.رصد.انجمن.علم نجوم.گروههای نجومی.مسیه.

andromeda

نجوم. ستاره شناسی. نجوم آماتوری. آسمان شب. ستارگان. سیارات. منجم. صورفلکی.منطقه البروج.رصد.انجمن.علم نجوم.گروههای نجومی.مسیه.

صخره های مریخی زمانی 'زیر آب بوده است'

آژانس فضانوردی آمریکا می گوید که آن بخش از مریخ که کاوشگر آپورچینی در آن فرود آمده است زمانی 'زیر آب بوده است'.

سطح مریخ از نگاه آپورچونیتی
آپوچونیتی به بررسی این صخره ها پرداخته است

مریخ نورد آپورچونیتی (فرصت) بیش از یک ماه قبل در گودال کوچکی در مجاورت خط استوای مریخ در منطقه ای که به "مریدیانی پلنوم" موسوم است فرود آمد.

ناسا می گوید در صخره های این ناحیه که لایه لایه هستند، نشانه های غیرقابل تردیدی از تماس آنها با مقدار زیادی آب در گذشته به چشم می خورد.

استیو اسکوایرز، پژوهشگر دانشگاه کورنل و محقق اصلی تجهیزات علمی کاوشگر آپورچونیتی گفت: "این صخره ها به وسیله آب مایع چنین حالتی پیدا کرده است و ممکن است اصلا زیر آب تشکیل شده باشد."

وی گفت تیم تحت نظر او به وسیله دوربین، طیف سنج و ابزارهای مکانیکی آپورچونیتی این بستر صخره ای را به دقت تجزیه و تحلیل کرده است.

آپورچونیتی
آپورچونیتی تا چند ماه به مطالعه مریخ ادامه خواهد داد

وی در یک کنفرانس خبری ویژه در مقر ناسا در واشنگتن دی سی گفت: "آیا این صخره ها با چیزی در تماس بوده اند، آیا به وسیله آب مایع تغییر شکل داده اند؟ پاسخ این سوال قطعا مثبت است."

وی گفت این نتیجه گیری را می توان به وسیله چندین رشته شواهد کلیدی تایید کرد، که از آن جمله حضور سولفات ها و سنگریزه های کروی در این صخره ها که احتمالا در آب شکل گرفته اند است.

مشخصات ظاهری صخره ها، از جمله فرورفتگی هایی که محل رشد مواد بلوری است نیز به اثبات این موضوع کمک می کند.

پروفسور اسکوایرز گفت: "هدف این ماموریت این بود که به مریخ برویم و ببینیم آیا دارای محیطی قابل سکونت است یا نه."

خاک مریخ
سنگریزه های کروی از علائم مهم وجود آب در مریخ است

"به اعتقاد ما این نقطه از مریخ برای مدتی در گذشته، محل حضور آب های سطحی بوده است که می توانسته برای موجودات زنده مناسب باشد. البته این بدان معنی نیست که حیات قطعا در آنجا وجود داشته."

آپورچونیتی و کاوشگر دوقلوی آن، اسپیریت (روح)، توسط گروهی از دانشمندان و مهندسان از آزمایشگاه رانش جت در پاسادینای کالیفرنیا کنترل می شود.

اسپیریت روز 4 ژانویه بر سطح مریخ فرود آمد. آپورچونیتی روز 25 ژانویه در منطقه دیگری بر مریخ نشست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد