andromeda

نجوم. ستاره شناسی. نجوم آماتوری. آسمان شب. ستارگان. سیارات. منجم. صورفلکی.منطقه البروج.رصد.انجمن.علم نجوم.گروههای نجومی.مسیه.

andromeda

نجوم. ستاره شناسی. نجوم آماتوری. آسمان شب. ستارگان. سیارات. منجم. صورفلکی.منطقه البروج.رصد.انجمن.علم نجوم.گروههای نجومی.مسیه.

روز پنجم و ششم


خب اینبار برای اینکه راحت باشید خبر رو مستقیما وارد کردم امیدوارم براتون جالب باشه به هر حال این کاریه که میتونم انجام بدم امیدوارم مورد قبول باشه.
----------------------------------------------------------------------------

گروه مسافران ایرانی قطب جنوب در حالی پنجمین وششمین روز سفر دریایی و هیجان انگیز خود را پشت سر گذاشته اند که با توجه به فعالیتهای گسترده ای که در کشتی کاپیتان خلبنیکوف انجام داد ه اند مورد توجه مسافران کشتی قرار گرفته اند.
 
بابک در کنار مسافران کسوف 
کشتی کاپیتان خلبنیکوف از بامداد روز گذشته مسیر خود را که تا کنون تنها به سوی جنوب بود تغییر داده و هم اکنون به سوی جنوب شرقی و در میانه آبهای اقیانوس هند در حال حرکت است . مسافران این یخ شکن غول پیکر فردا (یکشنبه) برای اولین بار پس از پنج روز پا بر خشکی خواهند نهاد . کشتی کاپیتان خلبنیکوف فردا در سواحل جزیره ای دور افتاده لنگر خواهد انداخت. این جزیر تنها در میان اقیانوس به یاد داستان معروف رابینسون کروزو به جزیره کروز معروف بوده و از حیات وحشی منحصر به فرد و خاص خود برخوردار است که فردا مسافران کشتی از آن بازدید خواهند دشت اما پیش از آن و تا ساعهاتی دیگر مسافران این کشتی شاهد پدیده زیباتری خواهند بود. اگر مشکل خاصی پیش نیاید و کشتی با سرعت از پیش تععین شده و در جهت مشخص خود به حرکتش ادامه دهد مسافران خواهند توانست از ساعات اولیه بامداد فردا شاهد گرفت کامل ماه بر فراز اقیانوس هند باشند. چنانچه دوستان ما بتوانند این ماه گرفتگی را رصد و از آن تصویر برداری کنند بلافاصله پس ار دریافت تصاویر آنها را برای شما پخش خواهیم نمود.
اما روز پنج شنبه در اتاق سمینارهای کشتی دکتر پارکینسوتن سخنرانی اصلی را بر عهده داشت و در خصوص کسوف و اساطیر مربوط به آن برای حاضران سخنرانی کرد. داستانها و باورهای عامیانه و اساطر به عنوان کهن ترین لایه های تاریخ بشری یادگارهای باارزشی از طرز تفکر پیشینیان ما در اختیار پژوهشگران قرار می دهند.بررسی تطبیقی اساطیر نواحی مختلف جهان در خصوص یک پدیده واحد مانند کسوف یا هر پدیده طبیعی دیگر یکی از راههای دست یابی به گنجینه دانش گذشتگان است.
 
حمید خداشناس در کنار دکتر اسپناک 
پس از پایان سخنرانی دکتر پارکینسون بابک امین تفرشی نسخه ای از ویژه نامه کسوف نجوم را به وی نشان داده که در آن مقاله ای نیز به قلم خود وی در خصوص اساطیر مربوط به گرفت و البته به زبان فارسی به چشم می خورد.دکتر پارکینسون که از دیدن این ویژه نامه کسوف و دیدن انتشار آن در ایران هیجان زده شده بود به مطالعه بخشهای انگلیسی این ویژه نامه پرداخت.
سخنران روز بعد دکتر فرد اسپناک سرشناس ترین پژوهشگر گرفتهای خورشیدی در سراسر جهان بود. وی در خصوص ماه گرفتگی بامدادروز یکشنبه به ایراد سخنرانی پرداخت و پس از آن به بیان و تفسیر جذابیتای آسمان نیمکره جنوبی پرداخت. گذشته از شفقهای قطبی که البته مسافران کشتی کاپیتان خلبنیکوف هنوز شانس رصد آنها را نداشته اند، بسیاری از جذابیتهای آسمان شب را تنها می توان در نیمکره جنوبی رصد کرد شکوه ابرهای ماژلانی و تلالو خیره کننده راه کهکشان تنها جلوه هایی از زیباییهای این آسمن زیباست به همین دلیل است که در اولین فرصت پس از پایان سخنرانی دکتر اسپناک که هم اینک به یکی از صمیمانه ترین دوستان گروه سایه تبدیل شده است و پس از آنکه سایر مسافران به کابین های خود بازگشتند بابک امین تفرشی و اولیور استاینگر سویسی که حساب تعدادگرفتهای کامل خورشیدی که تا کنون رصد کرده دستش خارج شده است. به عرشه کشتی رفتند. با ورود به عرضهای جنوبی تر فرصت رصد آسمان شب نیز کاهش خواهدیافت و در همین شرلیط نیز خورشید از ساعت ۵ بامداد طلوع می کند و نور روز تا اندکی قبل از نیمه شب آسمان را روشن می کند. بنابراین برای استفاده از زیباییهای آسمان شب باید قبل از آنکه روز تمام نشدنی جنوبی آغاز شود اقدام کرد.
 
نمایی از آسمان جنوبی بر فراز اقیانوس هند 
بابک حضور خود را در عرشه را اینگونه توصیف می کند. "در اولین روزی که هوا صاف شده بود و حرکت ما بر روی آبهای عمیق اقیانوس هند با حداکثر سرعت ممکن کشتی یعنی ۱۴ گره دریایی که تقزیبا معادل ۲۷ کیلومتر بر ساعت انجام می شود. غیر از من و اولیور هیچ کس روی عرشه نیست ساعاتی پیش خورشید در آبهای عمیق اقیانوس غروب کرد و دقایقی بعد زهره با درخششی خیره کننده برفراز آبها نمایان شد. بازتاب نور این سیاره در آب منظره ای بدیع را خلق کرده بود کم کم تاریکی آسمان را در بر گرفت. در محیطی کاملا تاریک ماه به نور افشانی بر اقیانوس پرداخت صدای امواجی که با بدنه کشتی برخورد می کرد و نسیم دریا که با صورت ما برخورد می کرد احساس بسیار هیجان انگیزی در ما به وجو آورده است. پس از تاریکی آسمان صورت جبار به صورت واژگون بر فراز افق شرقی دیده می شد اندکی بالاتر شباهنگ شکوه خود را به نمایش می گذاشت بالاتر از آن سهیل به نورافشانی در آسمان می پرداخت. صورت فلکی صلیب جنوبی تا ساعاتی بعد طلوع خواهد کرد و راهنمای ما برای سفر به کهکشانهای اقماری راه شیری یعنی ابرهای ماژلانی است" رصد بابک و اولیور تا ساعتی قبل از طلوع ادامه پیدا کرد.
 
کشتی کاپیتان خلبنیکوف سینه دریا را با حداکثر سرعت می شکافد 
اما روز جمعه و شنبه فرصت مناسبی برای آشنایی بیشتر با مسافران کشتی بود به ویژه که گروه ایرانی در این بین محبوبیت ویژه ای پیدا کرده است . اطلاعات عمومی جامعی که بابک در خصوص تاریخ و جاذبه های طبیعی ایران دارد در کنار دانش عمیق او از نجوم موجب جلب توجه مسافران کشتی شده است به ویژه که تعداد زیادی از ۱۰۳ مسافر کشتی را جهانگردهای حرفه ای تشکیل می دهند.از جمله آنها می توان به پیرمرد ۷۰ ساله آلمانی اشاره کرد که به تنهایی سفر می کند و تا کنون از ۱۳۰ کشور جهان بازدید کرده است . همسفر دیگر دوستان ما در کشتی جهانگرد آمریکایی است که از ۱۲۰ کشور جهان بازدید کرده است و به هر جایی که می رسد تصاویر پانارامای ۳۶۰ درجه ای را با کمک دوربین ویژه ای که به همراه دارد تهیه می کند و قرار است در این سفر نیز یک پانارامای کامل را هنگام گرفت خورشید تهیه کند. اما مسافران ایرانی کشتی کاپیتان خلبنیکوف به دلیل دیگری نیز مورد توجه قرار گرفته اند عصر روز گذشته گروههای مختلف سعی می کردند تا با کمک ابزارهای ارتباطی مختلفی که همراه داشتندد ارتباط ماهواره ای برقرار کنند و از بین تمام این گروهها که سعی می کردند با کمک آنتن شبکه ماهواره ای ایریدیوم و یا اینمارست ارتباط برقرار کنند تنها گروه ایرانی بود که توانست به شیوه ای ابداعی ارتباط اینترنتی برقرار کند. حمید خداشناس که تجربه زیادی در نرمشهای ویژه و ورزشهای رزمی دارد سعی می کرد انتن را در جهات مختلف و در نقاط گوناگون عرشه ثابت نگاه دارد و در عین حال آن را از باد شدیدی که در عرشه می وزید محافظت کند بابک هم ارتباط تلفنی و اینترنتی را با تهران برقرار کرد.
خبرهای مرتبط
کابین شماره هفتصد و بیست
گزارش اختصاصی نجوم از چهارمین و پنجمین روز سفر مسافران کسوف بیشتر بخوانید
گزارش اختصاصی نجوم از سومین روز سفر مسافران سایه
برگزاری شب نجومی و دیدار با حیات وحش آفریقا در راه جنوبگان  بیشتر بخوانید
گزارش اختصاصی از دومین روز سفر مسافران قاره سفید
گفتگوی تلفنی با مسافران کسوف در بندر الیزابت بیشتر بخوانید
0 گروه در روزهای اتی بیشتر به سراغ حیات وحش اقیانوس خواهد رفت در میانه دریا گونه های مختلفی از مرغان دریایی و مرغ طوفان زندگی می کنند این پرندگان تمام عمر خود را بر سطح دریا سپری می کنند و تنها برای تخم گذاری و جفت یابی با هزاران کیلومتر پرواز خود را به جزایر تنهای میانه اقیانوس یا سواحل آفریقای جنوبی و یا قطب می رسانند.
نکته دیگر ضرب دیدگی دست بابک بود که به خاطر حمل بارهای زیاد گروه به وجود امده بود و باعث شد تا بابک با دستی بانداژ شده در عرشه به فعالیت بپردازد. خوشبختانه این مساله جدی نبوده و اکنون وی احساس ناراحتی چندانی نمی کند.
به محض دریافت اطلاعات بیشتر شما را در جریان اخبار خواهیم گذاشت.
منبع خبر:



جان پارکینسون و فرد اسپناک سرشناس ترین مسافران کشتی



طرح کشتی کاپیتان خلبنیکوف



کشتی آماده ترک بندر گاه است
نظرات 1 + ارسال نظر
سینوس یکشنبه 18 آبان‌ماه سال 1382 ساعت 11:49 ب.ظ http://sinus.blogsky.com

جالب بود.
مثل اینکه اولین نفر من هستم.
به منم سر بزن خوشحال میشم.
موفق باشی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد