andromeda

نجوم. ستاره شناسی. نجوم آماتوری. آسمان شب. ستارگان. سیارات. منجم. صورفلکی.منطقه البروج.رصد.انجمن.علم نجوم.گروههای نجومی.مسیه.

andromeda

نجوم. ستاره شناسی. نجوم آماتوری. آسمان شب. ستارگان. سیارات. منجم. صورفلکی.منطقه البروج.رصد.انجمن.علم نجوم.گروههای نجومی.مسیه.

اساطیر آسمان

 

صورت فلکی جبار

مردمان باستان بخاطر توجه  دائم خود به آسمان به واسطه پرستش , راه یابی , ترس ,احترام و تکریم بزرگان و دلایل ناشناخته دیگر,  همواره به ستارگان قسمتی از آسمان نام خاصی می دادند که البته این نام برای هر  ملتی دارای معنا و مفهوم خاص خود بوده است . ترکیب مجموعه های  نامگذاری شده در بخشهای گوناگون گاهی بسیار شبیه به شکل سمبولیک آنها می باشند ( مانند صورت فلکی عقرب ) .اما یکی از صورتهای فلکی زیبا و جالب در استوای کره سماوی صورت فلکی شکارچی می باشد  که در زبان عربی جبار و در زبان لاتین (orion) نامیده می شود در مورد 

جبار افسانه های زیادی وجود دارد که ما به یکی از آنها می پردازیم:

 شکارچی لاف آن زد که هیچ جانوری نمی تواند بر وی چیره شود .او جان خود را بر سر این لاف گذاشت . عقربی که ژوپیتر ( خداوند خدایان ) فرستاد او را کشت . دل الهه دیانا برای او سوخت و او را  در آسمان و در مکانی دور از عقرب (صورت فلکی عقرب ) بفاصله نیمی از آسمان ( یازده ساعت قوسی ) جای داد .

چون جبار شکارچی است  طبیعتا سگها نیز از آن او می باشند . سگ بزرگ و سگ کوچک هر دو در آسمان به فاصله اندک جبار را دنبال می کنند .

با شناخت  صورتهای فلکی مسلما خواهیم دانست که ستارگان آسمان در گذشته تا چه اندازه ای با باورها ,اعتقادات , افکار گذشتگان و حوادث اساطیری و واقعی (اگر بتوانیم  مرزی بین آنها قائل شویم ) ا جین    گشته اند .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد