andromeda

نجوم. ستاره شناسی. نجوم آماتوری. آسمان شب. ستارگان. سیارات. منجم. صورفلکی.منطقه البروج.رصد.انجمن.علم نجوم.گروههای نجومی.مسیه.

andromeda

نجوم. ستاره شناسی. نجوم آماتوری. آسمان شب. ستارگان. سیارات. منجم. صورفلکی.منطقه البروج.رصد.انجمن.علم نجوم.گروههای نجومی.مسیه.

تسلیت

سلام
امروز خبری به دستم رسید که واقعا ناراحتم کرد .
دوستی خبر داد که یکی بچه های گروه نجوم دبیرستان حنان که در برنامه ساخت و تراش آینه های استارشاین فعالیت میکرده به نام امیر عطا الهی متاسفانه دار فانی را وداع گفته و ما را ترک کرده .
این دوست گرانمایه که ۱۷ سال بیشتر نداشته ، بر اثر بیماری فوت کرده .
من این واقعه تاسف بار را به خانواده محترم ایشان تسلیت عرض کرده و برایشان آرزوی صبر دارم همینطور به جامعه نجومی کشور فوت این عزیر را که یکی از فعالان عرصه نجوم بوده تسلیت میگویم .

زیبایی آسمان

اینهم یک تصویر بسیار زیبا از کهکشان زیبای کلاه مکزیکی که البته در فهرست مسیه به m104 معروف است این کهکشان مارپیچی که در فاصله ۲۸ میلیون سال نوری از ما قرار دارد درست از لبه دیده می شود و خط تاریک بارز روی آن حاصل غبار موجود در صفحه کهکشان است این کهکشان زیبا در صورت فلکی بزرگ سنبله قرار دارد و جرم آن حدود ۸۰۰ میلیارد برابر خورشید است. در این تصویر ترکیبی هابل بیش از ۲۰۰۰ خوشه کروی (150 بار بیش تر از تعداد خوشه های کروی راه شیری) در هاله کهکشان کلاه مکزیکی شناسایی شده است.
که البته در حال حاضر به خاطر نزدیکی به خورشید قابل رصد نیست اما تا یک ماه آینده دارای شرایط مناسبی برای رصد میشود . در ضمن درباره عکس قبلی یکی از دوستان عدد آن را در فهرست مسیه میخواست که باید به ایشان بگویم که آن کهکشان در فهرست مسیه نیست .

هلال ماه

سلام:
دیروز خواستم بیام و وبلاگ رو ابدیت کنم که وقت نشد .
راستش این چند روزه اصلا فرصت نداشتم که بنویسم البته این بار کارم متفاوت بود .
راستش جای دوستان خالی تو چند روز گذشته برنامه های متفاوتی داشتم 
به دعوت بچه ها رفتیم تاتر شهر جشنواره تاترهای آئینی و سنتی بود بچه ها هم چند تا اجرا داشتند .
واقعا دستشون درد نکنه من که خوشم اومد .
یک برنامه موسیقی هم رفتیم که جای شما خالی
خلاصه یک نمایشگاه نقاشی هم ... بگذریم که دیگه چه کار کردیم چه برنامه هایی داشتیم .
روزهای خوبی بود امیدوارم که همیشه اینجوری باشه .
اما بریم سر اصل مطلب همینطور که میدونید تا حدود دو هفته دیگه ماه رمضان شروع میشه و همراه اون تب رویت هلال بین منجمای آماتور بالا میگیره .
 ما هم با بچه ها چند روز پیش جلسه ای داشتیم و کلی درباره این هلال صحبت کردیم و در آخر هم تصمیماتی رو گرفتیم که من فعلا در موردشون چیزی نمیگم چون هنوز قطعی نشده ولی وقتی معلوم شد اونها رو اینجا مینویسم .
من که خودم شخصا فکرایی برای این هلال ماه دارم راستش تا به حال موفق به رویت هلال اول ماه نشدم و امیدوارم که این ماه و امسال این شرایط برام پیش بیاد .
به هر حال ما که امیدواریم .
فعلا خداحافظ

زیبایی آسمان

اینم یک عکس زیبا با اطلاعاتش برای شما:


کهکشان NGC ۵۰۳۳ در حدود ۳۷ میلیون سال نوری در صورت فلکی تازی ها، یکی از زیباترین کهکشان های مارپیچی آسمان است که به دلیل بازوهای بارز و نواحی ستاره ساز مورد توحه اخترشناسان است. این کهکشان با هسته ای بسیار فعال و درخشان از نوع کهکشان های سیفرت است.

یک معذرت خواهی بزرگ :

سلام من بعد از مدتها اومدم تا چیزهایی رو بنویسم راستش بعد از سفری که به شمال داشتم به شدت مریض شدم و دیگه تا چند رو توان هیچ کاری رو نداشتم بخصوص فکر کردن و نوشتن رو در واقع در حال موت بودم و حالا که دیگه خدا رو شکر به حال عادی برگشتم
  میخواستم در باره رفتنم به شمال بنویسم ولی قبل از این نوشتن باید یک معذرت خواهی بزرگ از بچه های گروه نجوم روجا بکنم .
 اونها که واقعا رسم مهمان نوازی رو بجا آوردن و واقعا ازشون میخوام که من رو ببخشن چون من این مطالب رو خیلی دیر دارم اینجا میارم به هر هال بازم معذرت میخواهم
.
اما در مورد شمال رفتنم باید بگم که برای یک سفر چند روزه جهت تغییر روحیه به شمال رفتیم در روز اول ورود قصد کردیم که به شهر ساحلی بندر انزلی بریم و بعد از ظهر را هم با هماهنگی قبلی با بچه های گروه روجا به رشت رفتیم تا دیداری با هم داشته باشیم .
کلی با هم صحبت کردیم درباره نجوم و مسائل روز مربوط به اون راستش نقطه نظرات مشترکی داشتیم و اطلاعاتی رو هم که نداشتیم از هم گرفتیم .
همینطور این دوستان لطف کردند و قرار شد که ما رو به برنامه رصدی که در ظهر فردا داشتند ببرند .
راستش اون شب که برمیگشتیم خونه هوا به شدت بارانی بود یه چیزی تو مایه های دوش.
 خلاصه فردا بعد از ظهر خودمون رو به محل قرار رسوندیم تعدادی از بچه های گروه اومده بودن و منتظر سایر دوستان بودن خلاصه با اومدن همه راه افتادیم نمیدونم چرا ولی بین این دوستان حس غریبی نمیکردم.
 احساس خوبی داشتم میخواستم ببینم که بچه های یک گروه که توی یک شهر شمالی با هوایی تقریبا همیشه ابری چه جایی رو برای رصد انتخاب میکنن تا به منطقه ای به نام لوشان در نزدیکی قزوین رسیدیم و پس از رفتن در مسیرهایی فرعی به محل رصد رسیدیم .
راستش قصد خسته کردن شما رو ندارم برای همین خلاصه میکنم که واقعا از این برنامه و از بودن با بچه های علاقمند لذت بردم هیچی برای یک عاشق بهتر از این نیست که ببینه تو این راه تعدادی همراه داره البته به نظر من اونها از من عاشقترن چون من به سختی تو چند روزی که شمال بودم تونستم ندیدن آسمون رو تحمل کنم خدا واقعا بهشون صبر بده آدم منجم باشه و تو این کار تا این حد هم فعال باشه اونوقت آسمون شهرش همیشه ابری بدون ستاره باشه بگذریم .
من که اون شب دوست داشتنی رو هیچوقت فراموش نمیکنم  راستش جای شما خالی صبح که از رصد برگشتیم رشت زدیم رفتیم ماسوله از زیبایی اونجا چیزی نمیگم چون در توانم نیست که بگم.
فعلا خداحافظ


طلوع ماه از روستای زیبای ماسوله در گیلان. - عکس از: اشین زاکاریان